Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Z zadaniami zmierzyło się niemal 348 tys. uczniów

Pisanie rozpoczęli o godz. 9. Sprawdzian szóstoklasisty miał formę pisemną. Składał się z dwóch części. Nie można go nie zdać.

2016-04-05, 12:30

Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Z zadaniami zmierzyło się niemal 348 tys. uczniów
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Sprawdzian szóstoklasisty już dziś! Relacja Kamila Szwarbuły (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Przed sprawdzianem dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik powiedział, że uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej nie muszą się stresować, sprawdzian sprawdza bowiem umiejętności nabyte w szkole i nic nie powinno uczniów zaskoczyć.

Sprawdzian dotyczył wiadomości i umiejętności ‎z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego ‎nowożytnego. Podstawę dla wielu zadań z języka polskiego i matematyki będą ‎stanowiły teksty lub informacje z zakresu historii lub przyrody.

Tegoroczny sprawdzian - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowe - był ostatnim. Od przyszłego roku ma on zostać zlikwidowany.

Posłuchaj

Uczniowie ze szkoły podstawowej nr 12 w Warszawie przez sprawdzianem (IAR) 0:29
+
Dodaj do playlisty

Sprawdzian składał się z dwóch części

Czytaj więcej:
mid-164050151200.jpg
Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Uczniowie zdradzają, jakie były pytania

- część pierwsza obejmowała zadania z języka polskiego i z matematyki, ‎

- część druga obejmowała zadania z języka obcego nowożytnego.

Szóstoklasista mógł przystąpić do sprawdzianu z jednego z następujących języków: angielskiego, ‎francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ‎ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.‎

Najwięcej - ponad 330 tys. uczniów - wybrało język angielski. Na drugim miejscu znalazł się język niemiecki, który chce zdawać blisko 16 tys. szóstoklasistów. Do testu z rosyjskiego zgłoszonych zostało 262 uczniów, z francuskiego - 207, a z hiszpańskiego - 22. Nikt nie wybrał języka włoskiego.

REKLAMA

Sprawdzian miał formę pisemną

Zadania z języka polskiego i matematyki miały formę zamkniętą i otwartą. Wśród zadań ‎otwartych z języka polskiego znalazła się dłuższa wypowiedź pisemna. Zadania z języka ‎obcego nowożytnego miały formę zamkniętą.

Zadania zamknięte to takie, w których uczeń ‎wybiera odpowiedź spośród podanych. W zadaniach otwartych zdający samodzielnie ‎formułuje odpowiedź. ‎


Na sprawdzian uczeń powinien zabrać ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku części pierwszej również linijkę.

Na sprawdzianie nie można było korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno było także używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎



Przystąpienie do sprawdzianu jest warunkiem ukończenia szkoły ‎podstawowej, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać - ‎sprawdzianu nie można nie zdać.‎

W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach sprawdzianu. Na zaświadczeniu podane będą (wyrażone w procentach):‎

- wynik z części pierwszej (wynik ogólny oraz szczegółowe wyniki z języka polskiego ‎i matematyki)‎,

- wynik z części drugiej (z języka obcego nowożytnego).

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu. Np. ‎jeśli zdający za zadania matematyczne zdobędzie 18 pkt spośród 22 możliwych do ‎zdobycia, to uzyska wynik równy 82 proc.

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.

Uczniowie, którzy z przyczyn losowych nie będą mogli wziąć udziału w sprawdzianie w kwietniu mogą do niego podejść w drugim terminie - 2 czerwca.

CKE, IAR, PAP, kk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej