Egipska marynarka wojenna: odnaleźliśmy elementy wraku Airbusa A320

2016-05-20, 18:00

Egipska marynarka wojenna: odnaleźliśmy elementy wraku Airbusa A320
Poszukiwania prowadzone przez egipskie wojsko. Foto: PAP/EPA/EGYPTIAN DEFENCE MINISTRY/HANDOUT

Załoga egipskiego samolotu zwiadowczego dostrzegła na powierzchni Morza Śródziemnego fragment zwłok, części samolotu pasażerskiego, dwa fotele i przedmioty osobiste, w tym walizkę. Znaleziska dokonano w odległości prawie 300 kilometrów na północ od Aleksandrii.

Posłuchaj

Grecja: znalezione fragmenty samolotu nie pochodzą z maszyny EgyptAir. Relacja Beaty Kukiel-Vraili (IAR)
+
Dodaj do playlisty

W katastrofie samolotu linii EgyptAir, który zaginął w czwartek, w trakcie lotu z Paryża do Kairu, zginęło 56 pasażerów i 10 członków załogi.

Akcja poszukiwawcza na Morzu Śródziemnym jest kontynuowana. Jej celem jest przede wszystkim odnalezienie czarnych skrzynek z zapisem parametrów lotu i rozmów na pokładzie.

Eksperci zwracają uwagę, że głębokość morza w rejonie katastrofy przekracza miejscami 3 tysiące metrów, co znacznie utrudnia akcję. Tymczasem agencja Reutera powołując się na anonimowe amerykańskie źródła podaje, że zdjęcia z satelitów nie pokazują wybuchu w powietrzu. Greckie radary zarejestrowały gwałtowny zwrot maszyny i obniżenie lotu. Niecałe dwie minuty po wejściu samolotu w obszar powietrzny Egiptu stracono z nim kontakt.

Źródło: STORYFUL/x-news

Media w Grecji opublikowały ostatnie słowa pilota egipskiego samolotu.

"Dziękuję Wam bardzo, Ateny" - powiedział pilot po grecku do wieży kontrolnej przed opuszczeniem przestrzeni powietrznej Grecji.

Kontroler ruchu lotniczego, który jako ostatni rozmawiał z maszyną, twierdzi, że nic nie wskazywało na jakiekolwiek problemy, a pilot był w dobrym nastroju.

Na pokładzie zaginionego Airbusa było 66 osób pasażerów, w tym 26 obcokrajowców: piętnastu Francuzów, Brytyjczyk i co najmniej jeden Kanadyjczyk, dwóch Irakijczyków, po jednym obywatelu Algierii, Belgii, Czadu, Portugalii, Arabii Saudyjskiej i Sudanu. Było też trzydziestu Egipcjan. Załoga to siedem osób i trzech oficerów ochrony.

Źródło: RUPTLY/x-news

Linie EgyptAir ujawniły tożsamość pilotów Airbusa. Kapitan to Mohamed Said Aly Aly Shakeer. To bardzo doświadczony pilot, za sterami samolotów spędził ponad 6 tysięcy godzin, ponad 1/3 w kabinie Airbusa A320, takiego, jaki zaginął. Drugim pilotem był Mohamed Ahmed Mamdouh Ahmed Assem, mający na koncie prawie 3 tysiące godzin lotów.

W związku z wypadkiem premier Grecji Aleksis Cipras odwołał swoją podróż do Rzymu, dokąd miał lecieć na spotkanie liderów europejskich partii socjalistycznych. Ma na nie przybyć m.in. francuski prezydent Francois Hollande. Główne tematy narady to kryzys migracyjny w Europie i możliwe następstwa referendum w sprawie wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

To był zamach?

We wszystkich francuskich mediach dominują rozważania o przyczynie wczorajszej katastrofy Airbusa A320 egipskich linii lotniczych. Komentatorzy są zdania, że najbardziej prawdopodobna jest hipoteza o zamachu terrorystycznym, przedstawiona przez władze w Kairze.

Czytaj więcej

Powiązany Artykuł

isis terroryzm dżihad 1200.jpg
"Grupa Prowincja Synaj winna katastrofy rosyjskiego Airbusa"

Lecący z Paryża do Kairu samolot zniknął z radarów egipskich kontrolerów w momencie gdy opuścił grecką strefę powietrzną - pisze dziennik Le Figaro, który skłania się ku wersji, że przyczyną był wybuch bomby. Gazeta przypomina, że do tragedii doszło w pół roku po zamachach w Paryżu i w St. Denis oraz w siedem miesięcy katastrofie samolotu do Petersburga na Półwyspie Synaj. Zginęły wtedy dwieście dwadzieścia cztery osoby. Dla Le Figaro te sytuacje są powiązane jednym wątkiem - terrorystycznym.

Część komentatorów francuskich mediów nie jest tak jednoznaczna w ocenie przyczyny tragedii. Zastanawiają dwa ostre wiraże jakie zrobił samolot zanim się rozbił. Według ekspertów mogło dojść do awarii silników i załoga starała się do końca ratować sytuację. Le Monde podkreśla, że trwają poszukiwania wraku i czarnych skrzynek.

mr/pp

Polecane

Wróć do strony głównej