Od dziś kierowcy mogą przejechać całym odcinkiem autostrady A4 z Niemiec na Ukrainę

Oddany został ostatni - ponad 40 kilometrowy - odcinek tej drogi od węzła Rzeszów Wschód do węzła Jarosław Zachód.

2016-07-20, 13:45

Od dziś kierowcy mogą przejechać całym odcinkiem autostrady A4 z Niemiec na Ukrainę
Fragment autostrady A4 . Foto: Wikipedia/Michiel1972

Posłuchaj

Rzeczniczka rzeszowskiego oddziału generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad Joanna Rarus o utrudnieniach na A4 (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Poza dwoma autostradowymi jezdniami powstały m.in dwa węzły "Łańcut" i "Przeworsk" oraz miejsca obsługi podróżnych: Łukawiec, Palikówka, Budy i Młyniska. Trasa jest przejezdna, ale nie ukończona - w okolicach Przeworska do końca sierpnia obowiązywać będzie zwężenie do jednej jezdni. Postawiony tam na początku budowy wiadukt nad torami wymagał poważnej naprawy co opóźniło prace. Dokończone mają być też m.in. drogi dojazdowe i ogrodzenia.

- Jest to pokłosie tego, że nowy wykonawca musiał naprawiać roboty wykonane przez poprzedniego wykonawcę - mówi rzeczniczka rzeszowskiego oddziału generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad Joanna Rarus. Jak dodaje, te utrudnienia jeszcze mogą się zmniejszyć.

Posłuchaj

Joanna Rarus o utrudnieniach (IAR) 0:18
+
Dodaj do playlisty

 


Ponad 40 kilometrowy odcinek między węzłami Rzeszów-Wschód - Jarosław-Zachód był ostatnim na A4, na który Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg. W sierpniu 2010 r. wygrało go konsorcjum polskiego Polimexu-Mostostalu i słowackiego Doprastavu z Bratysławy.

REKLAMA

Ostatni brakujący odcinek na Podkarpaciu miał być gotowy na piłkarskie mistrzostwa Euro 2012. Pierwszy wykonawca nie wywiązał się jednak z umowy - budowę dokończyło konsorcjum Budimex Strabag.

Otwarcie drogi nie miało oficjalnej oprawy - usunięto z niej tylko tymczasowe bariery. Podkarpacki odcinek A4 jest obecnie bezpłatny - nie ma przy nim ani jednej stacji benzynowej. Pierwsza ma powstać w podrzeszowskim Łukawcu

Cała autostrada A4 ma ponad 670 km. Pierwszy odcinek w obecnym przebiegu wybudowali Niemcy w okolicach Wrocławia w 1936 r a więc 80 lat temu.

Autostrada to potężna inwestycja - jak wyliczają drogowcy na oddanym dziś do użytku 41-km odcinku pas drogowy ma prawie 650 ha a namalowane na jezdni pasy powierzchnię 6,5 boiska piłkarskiego.

REKLAMA

Przy drodze ustawiono ponad 140 km barier ochronnych (więcej niż wynosi obwód Malty - głównej wyspy najmniejszego kraju UE) kruszywo pod jezdnię zwieziono na powierzchnie 2 razy większą niż ma Państwo Watykańskie a ze stali użytej do zbrojenia można postawić dwie Wieże Eifla.

IAR,kh

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej