Supertankowiec Atlantas z 2 milionami ropy dopłynął do gdańskiego Naftoportu

Tankowce "Atlantas" i "Calida", transportujące w sumie 2 mln baryłek (ponad 318 milionów litrów) irańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos, zawinęły w poniedziałek rano do gdańskiego Naftoportu. Trwa przepompowywanie płynnego paliwa. Operacja potrwa ponad 30 godzin.

2016-08-15, 10:35

Supertankowiec Atlantas z 2 milionami ropy dopłynął do gdańskiego Naftoportu

To pierwszy od lat transport irańskiej ropy do Polski

Z Naftoportu ropa z obu tankowców zostanie przetransportowana rurociągami do zbiorników Lotosu i PERN. Potem nastąpi jej przerób w gdańskiej rafinerii.
Jest to pierwszy od wielu lat transport irańskiej ropy do Gdańska.

Rzecznik prasowy Grupy Lotos Marcin Zachowicz powiedział w poniedziałek rano, że surowiec z Iranu będzie przerabiany solo (w zwykłych warunkach miesza się różne gatunki ropy), po to by zebrać szczegółowe dane, które posłużą dalszej analizie technologicznej i ekonomicznej.

Spółka podkreśla, że jest to dostawa testowa. "Co będzie dalej, to zależy od jakości surowca, od wyników jego przerobu, od efektu ekonomicznego" - wyjaśnił Zachowicz.

REKLAMA

Supertankowiec "Atlantas" wpłynął do Naftoportu na mocy porozumienia pomiędzy Grupą Lotos S.A. oraz National Iranian Oil Company (NIOC). To efekt prac ukierunkowanych na zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł pozyskania surowców strategicznych oraz wzmocnienie bezpieczeństwa Polski w sektorze energii.

Jak podała spółka, z 2 mln baryłek ropy Lotos może wyprodukować 61,5 mln litrów benzyny i 116 mln litrów oleju napędowego. Taką ilością paliwa jednorazowo można zatankować do pełna 3,2 mln samochodów osobowych, czyli tyle ile aut zarejestrowanych jest w całym województwie mazowieckim.

Morski gigant

REKLAMA

Atlantas należy do tankowców klasy VLCC (Very Large Crude Carrier), największych jednostek na świecie do transportu ropy. Ma 333 metry długości, 60 i pół metra szerokości i 66 metrów wysokości. W jego ładowniach płynie do gdańskiego Naftoportu w przeliczeniu ponad 318 milionów litrów ropy. Żeby dotrzeć do Europu supertankowiec musiał opłynąć Afrykę, ponieważ jest zbyt duży, by zmieścić się w kanale Sueskim.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, "Atlantas" przed wejściem na Bałtyk musiał przeładować ok. 700 tys. baryłek ropy na pokład "Calidy".

Ze względu na jego gigantyczne rozmiary i masę, skomplikowane było również samo wejście supertankowca do portu w Gdańsku. Statek w asyście holowników będzie cumował przodem do wyjścia, z prędkością kilkunastu centymetrów na sekundę. W jego wejściu do portu asystować będzie rozbudowany system laserowy z dalmierzami.

REKLAMA

„Atlantas” pokonał 12 tys. mil morskich (ponad 22 tys. km), tj. ponad połowę długości całego równika. Jednostka jest także jedną z największych, jakie do tej pory zawinęły do Naftoportu.


IAR/PAP/dad

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej