Sprawdzian szóstoklasisty 2016. CKE publikuje szczegółowe wyniki
Okazało się, że część uczniów ma problemy, m.in. z przetworzeniem tekstu, a zadania matematyczne czyta zbyt pobieżnie.
2016-08-23, 15:43
Sprawdzian szóstoklasisty składał się z dwóch, pisemnych części. Pierwsza z nich zawierała zadania z języka polskiego i matematyki, druga - zadania z języka obcego.
Stopień opanowania przez szóstoklasistów umiejętności z języka polskiego sprawdzono 13 zadaniami, 11 z nich miał charakter zamknięty, a dwa - otwarty.
Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dobrze radzą sobie z odbiorem tekstu popularnonaukowego (fragment książki Jana Rurańskiego "Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania") i bez trudu potrafią wyszukać w nim informacje. Mają jednak problemy z wykonaniem, w oparciu o tekst, operacji bardziej złożonych, wymagających przetworzenia informacji.
Podobne problemy - jak wskazano w sprawozdaniu - mają uczniowie z odczytaniem tekstu literackiego (wiersz Leopolda Staffa "Jarzębina"). Okazało się, że dobrze poradzili sobie z analizą tekstu i odbiorem na poziomie dosłownym. Trudniejsze były dla nich operacje bardziej złożone - interpretacja znaczeń przenośnych i uogólnianie.
W części otwartej uczniowie musieli zredagować tekst użytkowy - ogłoszenie o organizowanym w szkole spotkaniu ze znanym podróżnikiem-znawcą kuchni świata i napisać kartkę z pamiętnika na temat "Warto pomagać innym". Sprawdzian pokazał, że szóstoklasiści dość dobrze radzą sobie z pisaniem na określony temat, w określonym celu i formie. Poziom ich wypowiedzi jest jednak bardzo zróżnicowany. Uczniowie słabo radzą sobie z ortografią i interpunkcją.
Na tegorocznym sprawdzianie z matematyki szóstoklasiści mieli do rozwiązania 14 zadań, wśród których było 11 zamkniętych i trzy otwarte.
Uczniowie wykazali się dobrą sprawnością rachunkową w zbiorze liczb naturalnych. W rozwiązaniach zadań można zauważyć poprawne stosowanie algorytmów wykonywanych działań pisemnych. Trudne dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z zakresu wymagań ogólnych - modelowania matematycznego oraz rozumowania i tworzenia strategii.
Najtrudniejsze dla szóstoklasistów były zadania sprawdzające umiejętności z geometrii płaskiej i przestrzennej. Analiza odpowiedzi zdających wykazała, że uczniowie czytają teksty pobieżnie, pomijają niektóre warunki z treści zadania, nieuważnie analizują treści zadań i towarzyszące im rysunki, wykresy, czy tabele.
Egzaminy z języków obcych szóstoklasistów pokazały, że ważne jest m.in. rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań sprawdzających umiejętność wyszukiwania informacji szczegółowych, zarówno w tekście pisanym, jak i słuchanym. Wskazane jest uświadomienie uczniom, jak ważne jest dokładne przeczytanie lub wysłuchanie każdego tekstu do końca.
***
Tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu. Centralna Komisja Egzaminacyjna zapowiada, że w jego miejsce udostępni szkołom "narzędzia diagnostyczne", z których będą mogły dobrowolnie korzystać przy wstępnej ocenie poziomu wiadomości i umiejętności uczniów.
PAP, kk
REKLAMA