GIF nakazał zaprzestania reklamy telewizyjnej leku Voltaren Max

Zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego spot zawiera niezgodny z prawem przekaz, że tabletki nie są skuteczne w leczeniu bólu zwyrodnieniowego, skuteczny zaś jest reklamowany żel.

2016-09-08, 20:05

GIF nakazał zaprzestania reklamy telewizyjnej leku Voltaren Max
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

W reklamie zaprezentowana jest rozmowa dwojga ludzi. Pojawia się informacja, że tabletki na zwyrodnienia, które przyjmuje jeden z nich, "najpierw trafiają do żołądka". Druga z osób przekonuje, że żel Voltaren Max trafia zaś "tam, gdzie jest źródło bólu i jako jedyny żel działa aż do 12 godzin". "Niech się pan przekona" - zachęca bohaterka spotu.

W ten sposób - w ocenie Głównego Inspektora Farmaceutycznego - odbiorca reklamy jest zachęcany do zamiany leku w tabletkach na konkretny produkt, żel Voltaren Max, który ma działać dłużej i skuteczniej niż inne leki. Zdaniem GIF istnieje ryzyko, że odbiorca spotu może odstawić dotychczas przyjmowane i zalecone przez lekarza tabletki i zacząć stosować reklamowany żel.

Tymczasem zgodnie z Prawem farmaceutycznym reklama leku nie może zapewniać, że jego przyjmowanie gwarantuje właściwy skutek, nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub taki sam, jak w przypadku leczenia innym produktem.

Pełnomocnik firmy GlaxoSmithkline Consumer Healthcare nie zgodził się z zarzutami Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Wskazał m.in. że reklama nie zawiera żadnych elementów, które kwestionowałyby skuteczność działania tabletek w porównaniu do żelu. Stwierdził, że dialog prowadzony przez bohaterów reklamy dotyczy ogólnej wiedzy pacjenta o substancjach leczniczych, bez wartościowania sposobu podania leku.

Firma podkreśliła też, że reklama nie proponuje pacjentom zamiany leku w formie tabletki na żel. Taka propozycja - zdaniem pełnomocnika - nie pada ani wprost, ani w sposób zdezawuowany, np. poprzez wręczenie bohaterowi opakowania żelu i odsunięcie tabletek.

Jednocześnie firma wniosła o umorzenie postępowania twierdząc, że emisji reklamy zaprzestano. GIF jednak powziął informację, że reklama żelu - choć zmieniona - nadal jest nadawana. Zdaniem Inspektora przekaz kierowany do odbiorcy spotu pozostał taki sam i modyfikacja nie wpłynęła na ocenę zgodności przekazu z przepisami.

Decyzja GIF



PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej