Airbus będzie się domagać od Polski odszkodowania ws. Caracali

"Nigdy nie zostaliśmy tak potraktowani przez rząd klienta, jak zostaliśmy potraktowani przez ten rząd" - można przeczytać w oświadczeniu dyrektora generalnego Airbus Group Toma Endersa, do którego dotarła agencja AFP.

2016-10-11, 13:30

Airbus będzie się domagać od Polski odszkodowania ws. Caracali
Śmigłowiec Caracal . Foto: flickr.com/Airwolfhound

"Będziemy starać się o odszkodowanie" - podkreślił Enders. Jak dodał, Airbus miał wrażenie, że "miesiącami był zwodzony przez obecny polski rząd".

"Airbus naprawdę chciał inwestować w Polsce i chcieliśmy przyczynić się do stworzenia konkurencyjnego przemysłu lotniczego i kosmicznego w tym kraju. Jednak rząd polski zatrzasnął nam drzwi przed nosem. Bierzemy to pod uwagę" - dodał Enders.

Szef Airbus Helicopters pisze do premier

W sprawie Caracali list otwarty do premier Szydło napisał prezes Airbus Helicopters Guillaume Faury. Airbus Helicopters zdecydowanie zaprzeczył zarzutom, jakoby prowadził negocjacje w złej wierze.

"30 września 2016 r., tj. cztery dni przed decyzją Ministerstwa Rozwoju, na prośbę Ministerstwa Obrony Narodowej Airbus Helicopters zgodził się przedłużyć termin związania ofertą do 30 listopada 2016r. Pomimo powolnego tempa negocjacji prowadzonych przez Ministerstwo Rozwoju od września 2015r., Airbus Helicopters nieustannie pozostawał w pełni zaangażowany w osiągnięcie porozumienia z Polską" - głosi oświadczanie.

REKLAMA


Powiązany Artykuł

kaczyński f 1200.jpg
Prezes PiS: Caracale nie dokonałyby przełomu w polskiej armii

Prezes podkreśla, że wartość oferty offsetowej wygenerowałaby większe korzyści gospodarcze w Polsce niż przychody, które przypadłyby Airbus Helicopters w ramach umowy na dostawę śmigłowców.

Airbus Helicopters potwierdza, że zaoferował kontrakt offsetowy o wartości przekraczającej cenę netto dostawy 50 śmigłowców Caracal,która została ustalona w wysokości 10,8 mld zł, "co byłoby rzeczywistym kosztem dla Polski, a realnym obrotem dla Airbus Helicopters".

Francuska firma dodaje, że jej oferta offsetowa zapewniłaby co najmniej 30 lat działalności polskim spółkom państwowym w ramach wielu projektów przemysłowych zapewniających ochronę podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa.

List podkreśla, że w piśmie z 3 października 2016r., Airbus Helicopters "poczynił nowe ustępstwa w celu osiągnięcia porozumienia, w najlepszym interesie obu stron". "Airbus  Helicopters jest rozczarowany decyzją Ministerstwa Rozwoju i chciałby rzetelnie poinformować o treści swojej oferty offsetowej" - czytamy w piśmie.

REKLAMA

TVP Info

Odpowiedź na list Airbus Helicopters

W odpowiedzi na oświadczanie prezesa Airbus Helicopters, głos zabrał wiceminister rozwoju Radosław Domagalski.

- Strona rządowa nie zerwała procesu negocjacji, tylko zakończyła ten proces w momencie, w którym uzyskaliśmy absolutną pewność, że kontynuowanie dalszych rozmów z grupą Airbus Helicopters jest bezprzedmiotowe - zaznaczył minister. Zaznaczył, że to grupa Airbus Helicopters pierwsza wystąpiła do strony rządowej z propozycją ustalenia terminów zakończenia rozmów.

Wyraził przekonanie, że rok to wystarczająco długi okres, by upewnić się, "że wszystkie możliwości uzyskania kompromisu z naszymi partnerami zostały wyczerpane". - Zakończenie takiego procesu negocjacji nie trwa jeden czy dwa dni. To jest pewien proces, który poprzedzało uzgodnienie pewnej agendy czy harmonogramu końcowych rozmów czy ustalenia protokołu rozbieżności z grupą Airbus Helicopters - powiedział.

Powiązany Artykuł

Hollande 1200 PAP.jpg
Prezydent Francji odwołał wizytę w Polsce. Powodem - Caracale?

Zapewnił, że strona rządowa uprzedzała Airbus Helicopters, że brak pozytywnego odniesienia się do przekazanych oczekiwań będzie skutkować zakończeniem rozmów.

- Grupa Airbus miała odpowiedni czas do tego, aby przeanalizować jeszcze raz swoją ofertę, uznać część lub całość zobowiązań offsetowych, którą proponowała strona polska z bardzo obszernej listy - powiedział.

- Te rozmowy wygasły czy zostały zakończone w związku z wygaśnięciem terminów, które zostały wspólnie uzgodnione i które wynikały z tego procesu wspólnych negocjacji - dodał.

Zakończenie negocjacji

W zeszłym tygodniu Ministerstwo Rozwoju, które prowadziło rozmowy offsetowe poinformowało, że "Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej". Jak podano, francuski kontrahent nie przedstawił oferty "zabezpieczającej w należyty sposób interesu ekonomicznego i bezpieczeństwa państwa polskiego".

Szef MON: Airbus Helicopters nie spełnił polskich propozycji związanych z offsetem i nie przedstawił własnych:

REKLAMA

TVP Info

*********

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012, początkowo na 26 śmigłowców. Później rozszerzono go na 70 maszyn wykorzystujących wspólna platformę dla różnych wersji. W kwietniu 2015 r. MON do końcowego etapu – praktycznych prób i negocjacji offsetowych – zakwalifikował ofertę Airbus Helicopters. Ze względu na cenę liczbę wiropłatów zmniejszono do 50.

MON podało, że tylko Airbus z maszyną H225M Caracal spełnił wymogi formalne. Oferty konkurencji odrzucono m. in. ze względu na zbyt odległy termin dostawy (śmigłowce AW149 oferowane przez WSK-PZL Świdnik będące własnością Leonardo Helicopters) i brak uzbrojenia (śmigłowce Black Hawk w wersji eksportowej, które oferowało PZL Mielec należące do firmy Sikorsky).

30 września 2015 r. rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu.

Producent zapowiadał, że w razie podpisania umowy montaż 50 egzemplarzy – tylu, ilu dotyczyły rozmowy - odbędzie się w WZL w Łodzi i ich filii w Dęblinie, a współpraca wykroczy poza montaż i produkcję związane z polskim kontraktem. Deklarował uruchomienie w Polsce produkcji wirników i przekładni, co oznaczałoby utworzenie nowych miejsc pracy. Strona polska wymagała, by oferta przemysłowa obejmowała także zamówienia dla WZL w Bydgoszczy i Warszawie.

Airbus Helicopters nie ma w Polsce zakładów związanych z produkcją wiropłatów, do grupy Airbus należą natomiast zakłady PZL Okęcie.

polskeradio.pl/PAP/iz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej