Przetarg na samoloty dla VIP. Wpłynęły pierwsze oferty

Swoje propozycje złożyły: francuska Dassault Aviation, proponująca 16-miejscowe samoloty Falcon 7X, i amerykańska Gulfstream Aerospace Corporation, która zaproponowała 16-miejscowe samoloty G550.

2016-10-17, 16:50

Przetarg na samoloty dla VIP. Wpłynęły pierwsze oferty
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com/Public Domain

Komisja przetargowa ma teraz dokonać analizy i oceny ofert pod kątem formalno-prawnym. Jak zapowiada Inspektorat Uzbrojenia, umowa dostawy zostanie zawarta z wykonawcą, którego oferta spełni wszystkie wymagania formalno-prawne i okaże się najkorzystniejszą. MON zakłada, że kontrakt zostanie podpisany jeszcze w tym roku, a samoloty zostaną dostarczone w 2017 r.

Średnie samoloty

Do Inspektoratu wpłynęły również cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę średnich samolotów dla VIP.

Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics & Consulting oaz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.

TVN24/x-news

REKLAMA

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia, komisja przetargowa przeanalizuje i oceni złożone wnioski, a następnie zaprosi wykonawców, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu, do złożenia ofert wstępnych. Kolejnym etapem będą negocjacje z wykonawcami, by ostatecznie zdefiniować wymagania techniczne samolotów oraz warunki umowy.

Po negocjacjach komisja zaprosi wykonawców do złożenia ofert, po czym je oceni. Umowa dostawy ma zostać zawarta z wykonawcą, którego oferta spełni wszystkie wymagania formalno-prawne i okaże się najkorzystniejsza. Zakłada się, że podpisanie umowy w tym postępowaniu nastąpi w pierwszym kwartale 2017.

Czego oczekuje MON?

O rozpisaniu zapowiedzianych w czerwcu przetargów na małe i średnie samoloty dla osób na najwyższych stanowiskach w państwie MON poinformowało pod koniec sierpnia.


Powiązany Artykuł

samolot1.jpg
Samoloty mają być wyposażone w systemy samoobrony

MON chce otrzymać dwa małe samoloty do połowy listopada 2017. Mają to być dwie takie same, nowe maszyny o maksymalnej masie startowej do 42,5 t, zdolne pokonać dystans co najmniej 5 tys. kilometrów z 14 pasażerami i bagażem.

REKLAMA

Przy ośmiu pasażerach zasięg ma pozwalać na lot z Warszawy na lotnisko JFK w Nowym Jorku bez międzylądowania.

Maszyny muszą być wyposażone w system identyfikacji swój-obcy; wykonawca ma zapewnić szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz pakiet logistyczny.

Zamówienie na samoloty średnie dotyczy dwóch maszyn nowych i jednej używanej. Samolot używany ma być dostarczony do połowy listopada przyszłego roku, dwa samoloty nowe w latach 2020, 2021. Nowe samoloty mają zabierać co najmniej po 65 pasażerów, a używany – 132 osoby.

Samoloty nowe z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bez międzylądowania, samoloty muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.

REKLAMA

W przypadku samolotu używanego, płatowiec i silniki nie mogą być starsze niż pięć lat; zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.


Powiązany Artykuł

kownacki 1200.jpg
MON chce kupić nowe samoloty dla najważniejszych osób w państwie.

Jak mówił w sierpniu wiceminister obrony Bartosz Kownacki używany samolot średniej wielkości ma służyć do szkolenia załóg i transportu osób pełniących najwyższe funkcje w państwie do czasu dostawy nowych maszyn. Później ma zostać określony sposób dalszego wykorzystania tej maszyny.

MON chciałoby, by po zakupie samoloty były serwisowane w państwowych zakładach w kraju.

Za transport VIP-ów ma odpowiadać jednostka wojskowa - 1. Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie, obecnie dysponująca wyłącznie śmigłowcami. Kownacki informował o pracach nad koncepcją szkolenia załóg wykonujących loty samolotami, które rząd zamierza kupić.

REKLAMA

TVP Info

Ile to będzie kosztować?

Na samoloty małe MON zamierza wydać ok. 500 mln zł, na średnie ok. miliarda zł. Kownacki podkreślił, że ceny różnią się od cen samolotów liniowych ze względu na kosztowne wyposażenie wojskowe. W projekcie budżetu na przyszły rok rząd przewidział 200 mln zł na wydatki związane z programem wprowadzenia tych maszyn. Koszt całego programu oszacowano na 1,7 mld zł.

Rozpisane przetargi to kolejna postępowanie mające doprowadzić do zakupu nowych samolotów do transportu osób pełniących najwyższe funkcje w państwie, poprzednie były unieważniane lub odwoływane, jak przetarg w 2007 r.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami.

REKLAMA

Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL Lot samolotami średniej wielkości Embraer 175; umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 r. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

PAP/iz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej