MON odrzuciło oferty na średniej wielkości samoloty do przewozu VIP-ów

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej odrzucił obie oferty, jakie złożono na dostawę samolotów średniej wielkości do przewozu najważniejszych osób w państwie - poinformował w czwartek resort obrony narodowej.

2017-03-09, 13:32

MON odrzuciło oferty na średniej wielkości samoloty do przewozu VIP-ów
Polska ma docelowo posiadać 8 samolotów dla VIP-ów.Foto: Andrzej Hrechorowicz/KPRP

20 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert na dostawę trzech samolotów średniej wielkości amerykańską firmę The Boeing Company, a także niemiecką Lufthansę wspólnie z czeską firmą Glomex. Termin składania ofert upłynął w środę.

"Oferta firmy The Boeing Company o wartości ok. 3,44 mld zł brutto podlega odrzuceniu ze względu na błędy formalno-prawne (oferta warunkowa - ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy).

Oferta firmy Glomex s.r.o. o wartości ok. 2,66 mld zł brutto podlega odrzuceniu ze względu na błędy formalno-prawne (oferta warunkowa - ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy),

A także fakt, że nie została zabezpieczona wadium, a ponadto została złożona przez podmiot niezaproszony do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex - Lufthansa Technik)" - poinformowało ministerstwo.

"Oferty zostały odrzucone ze względu na błędy formalno-prawne i ich wartość. Rada Ministrów przeznaczyła na zakup samolotów 1,7 mld zł" - napisał na Twitterze odpowiedzialny za zakupy wiceszef resortu obrony narodowej Bartosz Kownacki.

"Obaj wykonawcy zaproponowali w ofertach wstępnych samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem)" - przekazało Ministerstwo Obrony Narodowej.

Postępowanie rozpoczęło się pod koniec sierpnia 2016 roku

W połowie października wnioski o dopuszczenie do udziału złożyły cztery podmioty - prócz tych, które złożyły w środę oferty były to: polska spółka Megmar Logistics & Consulting oraz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.

Ministerstwo Obrony Narodowej, po weryfikacji wykonawców, do negocjacji zaprosiło tylko Boeinga i wspólnie Glomex i Lufthansę.

Wojsko zamierzało kupić dwa nowe samoloty i jeden używany.

W 2016 roku MON informowało, że planuje zawarcie umowy w pierwszym kwartale 2017 roku i oczekuje dostawy pierwszego używanego samolotu w listopadzie 2017 roku.

Zgodnie z wymogami przetargu dwa samoloty nowe miałyby zostać dostarczone w latach 2020-2021.

Nowe samoloty miały zabierać co najmniej po 65 pasażerów (w konfiguracji z salonką), a używany - 132.

Wymogiem było, by samolot z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bez międzylądowania. Maszyny musiały być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.

W przypadku samolotu używanego płatowiec i silniki nie mogły być starsze niż pięć lat. Zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.

***

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 roku i rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami.

Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL LOT samolotami średniej wielkości Embraer 175. Umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 roku.

Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

W listopadzie 2016 roku MON podpisało z firmą Gulfstream umowę na dostawę dwóch małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Kontrakt wart jest 440,5 mln zł netto.

Według resortu obrony narodowej, maszyny zostaną dostarczone w czerwcu i lipcu.

kk

Polecane

Wróć do strony głównej