Egzamin gimnazjalny 2017. "Egzamin z matematyki i nauk przyrodniczych przebiegł spokojnie"

2017-04-20, 16:59

Egzamin gimnazjalny 2017. "Egzamin z matematyki i nauk przyrodniczych przebiegł spokojnie"
Egzamin gimnazjalny w Gimnazjum nr 38 w Warszawie. Foto: PAP/Rafał Guz

- Egzamin sprawdzający wiedzę matematyczno-przyrodniczą gimnazjalistów przebiegł spokojnie, wszystko odbyło się zgodnie z procedurami - poinformował po zakończeniu tej części egzaminu gimnazjalnego dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.

Egzamin rozpoczął się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. Mieli godzinę na jego rozwiązanie.

Następnie była przerwa do godz. 11, po której rozwiązywali zadania z matematyki. Ta część egzaminu trwała półtorej godziny. Uczniowie z dysfunkcjami (np. z dysleksją) mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.

Arkusze

Egzamin gimnazjalny przedmioty przyrodnicze

Egzamin gimnazjalny z matematyki

Karta rozwiązań i odpowiedzi

Powiązany Artykuł

egzamin test szkoła 1200 free
Część humanistyczna: historia, WOS, język polski (zobacz pytania i arkusze)

Pytania z matematyki

Arkusz egzaminacyjny z zadaniami z matematyki zawierał 23 zadania. Wśród nich 20 to były zadania zamknięte, czyli takie, w których uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych.

Jedno z zadań zamkniętych nawiązywało do egzaminu gimnazjalnego. W treści znalazła się informacja, że w pewnej szkole do egzaminu przystąpiło o 60 chłopców więcej niż dziewcząt oraz że chłopcy stanowili 65 proc. piszących egzamin. Rozwiązujący zadanie mieli obliczyć, ile dziewcząt przystąpiło do egzaminu.

W innym zadaniu pytano o dwóch turystów na górskim szlaku. Jeden wchodził pod górę, drugi schodził w dół. Ich wędrówka była zilustrowana wykresami przedstawiającymi, na jakiej wysokości znajdowali się turyści o określonej godzinie. Trzeba było obliczyć, czy spotkają się między godz. 13 a 14 i czy to spotkanie będzie na wysokości między 1,7 tys. a 2 tys. metrów.

W arkuszu było też zadanie z rachunku prawdopodobieństwa, w którym w dwóch koszach umieszczono piłki szare i czarne (liczbę piłek w obu koszach przedstawiono na diagramie). Trzeba było obliczyć, czy bardziej prawdopodobne było wylosowanie piłki czarnej z kosza numer dwa, czy z kosza numer jeden.

Obok zadań zamkniętych, w arkuszu znalazły się także trzy zadania otwarte. Jedno z nich brzmiało: "Do przewiezienia 27 ton żwiru potrzeba 5 małych i 2 dużych ciężarówek albo 3 małych i 3 dużych ciężarówek (przy wykorzystaniu całkowitej ich ładowności). Ile co najmniej kursów musi wykonać jedna duża ciężarówka, aby przewieźć 27 ton żwiru?".

Inne z zadań otwartych dotyczyło graniastosłupa prostego o podstawie trójkąta prostokątnego (towarzyszył mu rysunek, na którym go przedstawiono oraz jego siatkę). Uczniowie mieli obliczyć jego objętość, znając długość dłuższych krawędzi podstawy oraz powierzchnię części bryły (oznaczoną na rysunku przedstawiającym siatkę).

Pytania z nauk przyrodniczych

W arkuszu egzaminacyjnym z wiedzy przyrodniczej gimnazjaliści mieli do rozwiązania 25 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi.

W zadaniach z biologii pytano m.in. o wpływ temperatury na natężenie fotosyntezy, wpływ środków owadobójczych na ekosystem, mechanizm działania surowicy odpornościowej w szczepieniu ochronnym, budowę tkanki nabłonkowej i jej przystosowanie do pełnienia funkcji ochronnej.

Z kolei w jednym z zadań z chemii - ilustrowanym fragmentem układu okresowego pierwiastków - uczniowie mając podane właściwości pierwiastków tworzących daną sól, mieli wskazać wzór ją opisujący.

W innym zadaniu - zilustrowanym wykresem - gimnazjaliści mieli odpowiedzieć, jak wygląda zależność rozpuszczalności sacharozy w wodzie od temperatury.

W jeszcze innym zadaniu musieli wybrać taką metodę rozcieńczania stężonego kwasu siarkowego wodą, by uniknąć poparzenia oraz uzasadnić, dlaczego właśnie ją wybrali.

Zdania z fizyki dotyczyły m.in. zależności między prędkością, drogą i czasem, właściwości magnesów, okresów drgań wahadła matematycznego.

W jednym z zadań pytano, dlaczego umieszczenie elementu grzejnego w czajniku elektrycznym blisko jego dna jest korzystne dla szybkiego i ekonomicznego grzania wody.

Zadania z geografii dotyczyły m.in. intensywności procesów wietrzenia w różnych warunkach klimatycznych, zagadnień urbanistycznych. Uczniowie musieli także wykazać się umiejętnością posługiwania się współrzędnymi geograficznymi.

Jutro język obcy

Powiązany Artykuł

matura egzamin uczniowie 1200.jpg
Przykładowe arkusze

W piątek egzamin z języka obcego przeprowadzany zostanie na dwóch poziomach. Najpierw będzie test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie będą mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut). Po przerwie gimnazjaliści przystąpią do testu na poziomie rozszerzonym. Potrwa on 60 minut (dla dyslektyków 90 minut).

Do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym jest obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole podstawowej. Mogą do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.

Największa grupa gimnazjalistów - 298 tys. uczniów - zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 94 proc. zdających angielski przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym.

Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpi 40 tys. gimnazjalistów, do egzaminu na poziomie rozszerzonym 25 proc. z nich. Na trzecim miejscu w wyborach uczniów jest język rosyjski. Przystąpienie do niego zadeklarowało 7,7 tys. uczniów na poziomie podstawowym, 26 proc. z nich także na poziomie rozszerzonym.

Chęć zdawania egzaminu z francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego zadeklarowało poniżej 1 proc. gimnazjalistów.

Wyniki 16 czerwca

Powiązany Artykuł

egzamin1200.jpg
Arkusze z lat ubiegłych

Testy rozwiązane przez uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum.

Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w środę, czwartek i piątek to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 5 czerwca (przerwa w sesji dodatkowej związana jest z tym, że 3 i 4 czerwca wypadają w tym roku w sobotę i niedzielę). Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas egzaminu musi przystąpić do niego jeszcze raz.

Wyniki egzaminu uczniowie poznają 16 czerwca. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).

Koniec egzaminu

Będzie to jedna z ostatnich sesji egzaminu gimnazjalnego. Zgodnie z wprowadzaną reformą edukacji od roku szkolnego 2017/2018 rozpocznie się wygaszanie gimnazjów, czyli nie będzie naboru do klas I gimnazjów.

Uczniowie obecnie uczący się w VI klasie szkoły podstawowej we wrześniu zamiast rozpocząć naukę w gimnazjum przejdą do VII klasy szkoły podstawowej. Tak będzie się działo w latach następnych.

Ostatnia sesja egzaminu gimnazjalnego przeprowadzona zostanie w roku szkolnym 2018/2019 (równolegle z przeprowadzanym po raz pierwszy egzaminem ósmoklasisty). Od 1 września 2019 roku gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.

kk

Polecane

Wróć do strony głównej