PISA: Polska na czwartym miejscu w UE pod względem liczby zdolnych uczniów
Pod względem liczby zdolnych uczniów Polska zajmuje czwarte miejsce wśród krajów Unii Europejskiej - wynika z raportu Fundacji Evidence Institute przygotowanego we współpracy ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego w oparciu o wyniki badań międzynarodowych PISA 2015 i TIMSS 2015.
2017-04-24, 17:00
Posłuchaj
Polscy 15-latkowie, którzy osiągnęli - w badaniu PISA - najwyższy poziom umiejętności w naukach przyrodniczych stanowią 7 proc. wszystkich takich uczniów w Unii Europejskiej.
- Wysoka jakość kształcenia w Polsce powoduje, że przebijamy pod tym względem kraje znacznie ludniejsze, jak Włochy czy Hiszpania - ocenił dr Maciej Jakubowski z Evidence Institute.
Jak podał, odsetek takich uczniów we Włoszech wynosi 5,5 proc., a w Hiszpanii - 5,2 proc. Wyższy odsetek niż Polsce odnotowano w Niemczech, wynosi on tam 20,8 proc., w Wielkiej Brytanii - 19,6 proc., we Francji - 17,2 proc.
"Polacy uzyskali wyniki powyżej średniej"
W badaniu PISA 2015 we wszystkich dziedzinach polscy gimnazjaliści uzyskali wyniki powyżej średniej OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju).
W naukach przyrodniczych Polacy zajęli dziesiąte miejsce w Unii Europejskiej. W czytaniu zajęli piąte miejsce, a w matematyce dziewiąte miejsce.
REKLAMA
Jak zaznaczył Jakubowski, wyniki polskich uczniów są słabsze niż uzyskane w 2012 roku, ale nadal - w stosunku do 2000 roku, czyli od pierwszej edycji badania - wzrastają. Zwrócił też uwagę, że słabsze wyniki w ostatnich latach uzyskali także uczniowie z Finlandii, która jest liderem w badaniu PISA.
Według niego na słabszy wynik polskich 15-latków miało wpływ to, że były one przeprowadzane na komputerach, a we wszystkich badaniach przeprowadzanych w ten sposób polscy uczniowie wypadają słabiej niż w badaniach w formie "papierowej".
"Pomysłowość przeważa nad wiadomościami"
Z badania TIMSS wynika, że polscy uczniowie IV klas szkoły podstawowej są w czołówce europejskiej pod względem osiągnięć przyrodniczych.
Uzyskany przez nich wynik daje Polsce 10. miejsce wśród 47 krajów, w których przeprowadzono test z przyrody. W Europie Polska zajmuje trzecie miejsce.
Prof. Krzysztof Konarzewski z Polskiej Akademii Nauk zauważył, że w matematyce pomysłowość polskich uczniów przeważa nad wiadomościami.
REKLAMA
Polscy uczniowie wypadli znacznie lepiej w zadaniach wymagających rozwiązywania problemów matematycznych niż w zadaniach na odtwarzanie wiadomości. W rankingu rozwiązywania problemów Polska zajęła w Europie piąte miejsce.
"Czuję się jak outsider w szkole"
Badanie PISA pokazało, że nastolatki w naszym kraju deklarują jedne z najbardziej negatywnych postaw przynależności do szkoły w porównaniu do krajów OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), głównie ze względu na nikłą więź z innymi uczniami.
W części tego badania polscy uczniowie wybierali często odpowiedź: "czuję się jak outsider w szkole". Tylko dwa kraje OECD (Turcja i Słowacja) posiadają niższe od Polski wyniki w tym zakresie.
Kraje o najwyższych, pozytywnych wskaźnikach przynależności do szkoły to: Hiszpania, Austria, Szwajcaria, Niemcy i Norwegia.
REKLAMA
Również z badania TIMSS wynika, że Polscy uczniowie najmniej lubią szkołę spośród wszystkich uczniów w Europie - są na ostatnim miejscu, za uczniami francuskimi i czeskimi.
Z drugiej strony nasi uczniowie czują się bezpiecznie wśród rówieśników. Pod względem poczucia bezpieczeństwa Polska ma na świecie wysoką, siódmą pozycję. W Europie Polska jest czwarta.
***
Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu.
Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich.
Podczas każdego badania PISA badane są umiejętności matematyczne, czytanie i interpretacja, rozumowanie naukowe. Do głównego badania dołączane są także badania dodatkowe.
REKLAMA
Badanie TIMSS (TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study) mierzy osiągnięcia czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie; jest realizowane co cztery lata. Polska przystąpiła do badania TIMSS w 2011 roku.
kk
REKLAMA