K. Łapiński: prezydent zauważył, że nie dochowano pewnej prawidłowości legislacyjnej

Taką informację przekazał rzecznik prasowy prezydenta Krzysztof Łapiński. W "Śniadaniu w Trójce", wyjaśnił, że w dwóch różnych artykułach, w różny sposób stwierdza się o wyborze pierwszego prezesa Sądu Najwyższego, co według prezydenta jest naruszeniem zasad prawidłowej legislacji.

2017-07-22, 11:33

K. Łapiński: prezydent zauważył, że nie dochowano pewnej prawidłowości legislacyjnej

Posłuchaj

Krzysztof Łapiński o wątpliwościach prezydenta (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Krzysztof Łapiński powiedział także, że artykuł 122 Konstytucji daje prezydentowi trzy możliwości postępowania w takim przypadku i prezydent z którejś z nich skorzysta.

Artykuł 122

Artykuł ten dotyczy przedstawienia ustawy do podpisania prezydentowi, prezydent może ją podpisać w ciągu 21 dni, ale może również wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Prezydent nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją. W razie uznania jej przez TK za niezgodną z Konstytucją prezydent może jej nie podpisać. Artykuł 122. Konstytucji mówi o tym, że jeżeli jednak niezgodność z Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, prezydent po zasięgnięciu opinii marszałka sejmu, podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności. Kolejny punkt tego artykułu Konstytucji wskazuje na to, że jeżeli prezydent nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Łapiński powiedział, że prezydent jest otwarty na opinie różnych środowisk. Odbyły się spotkania z prezesem PSL Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem oraz prezesem Stowarzyszenia Kukiz’15 Pawłem Kukizem. Planowane są kolejne spotkanie, w najbliższy poniedziałek prezydent ma się spotkać z Małgorzatą Gersdorf, I prezes Sądu Najwyższego. (http://www.tvn24.pl)

Krzysztof Łapiński przypomniał, że w poniedziałek prezydent spotka z pierwszą prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatą Gersdorf, i z prezesem Izby Karnej Sądu Najwyższego, Stanisławem Zabłockim. Dodał, że prezydent wsłucha się ich opinie.

"

Krzysztof Łapiński Artykuł 122 Konstytucji daje prezydentowi trzy możliwości postępowania w takim przypadku i prezydent z którejś z nich skorzysta

Zgodnie z konstytucją, prezydent może ustawę podpisać, zawetować lub odesłać do Trybunału Konstytucyjnego.

Parlament zakończył prace nad reformą sądownictwa. Trzy ustawy - o ustroju sądów powszechnych,o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o Sądzie Najwyższym czekają na podpis prezydenta.

REKLAMA

Ustawa o Sądzie Najwyższym

Ustawa o Sądzie Najwyższym zmienia strukturę sądu. Zamiast dotychczasowych czterech izb: cywilnej; karnej; pracy, ubezpieczeń społecznych i spraw publicznych oraz wojskowej, wprowadza trzy izby: prawa publicznego; prywatnego oraz Izbę Dyscyplinarną.

Ta ostatnia - dzięki wyposażeniu w szerokie kompetencje - stać ma na straży czystości wymiaru sprawiedliwości. Ustawa przewiduje też, że minister sprawiedliwości po wejściu w życie nowych przepisów złoży do Krajowej Rady Sądownictwa wniosek z listą sędziów w stanie czynnym, którzy mieliby pozostać w zmienionej strukturze sądu. KRS podejmie następnie uchwałę w sprawie każdego z sędziów z osobna i następnie listę przedstawi prezydentowi.

Ustawa o KRS i USP

Ustawa o ustroju sądów powszechnych wprowadza m.in. zasadę losowego przydzielania spraw sędziom. Taki tryb wyboru sędziego ma gwarantować, że sprawa nie została przydzielona określonemu sędziemu umyślnie.

Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa zmienia sposób wyboru jej członków będących sędziami oraz sposób wyłaniania kandydatów do objęcia urzędu sędziego.
Ustawa o Sądzie Najwyższym zmienia strukturę sądu. Zamiast dotychczasowych czterech izb: cywilnej; karnej; pracy, ubezpieczeń społecznych i spraw publicznych oraz wojskowej, wprowadza trzy izby: prawa publicznego; prywatnego oraz Izbę Dyscyplinarną.

REKLAMA

Ta ostatnia - dzięki wyposażeniu w szerokie kompetencje - stać ma na straży czystości wymiaru sprawiedliwości. Ustawa przewiduje też, że minister sprawiedliwości po wejściu w życie nowych przepisów złoży do Krajowej Rady Sądownictwa wniosek z listą sędziów w stanie czynnym, którzy mieliby pozostać w zmienionej strukturze sądu. KRS podejmie następnie uchwałę w sprawie każdego z sędziów z osobna i następnie listę przedstawi prezydentowi.

"Nie ma tutaj niezgodności"

O różnicę w dwóch paragrafach nowej ustawy pytał w piątek na posiedzeniu Senatu senator Marek Borowski, jednak zdaniem wiceministra sprawiedliwości "nie ma tutaj niezgodności". Zdaniem Marcina Warchoła jest tak, ponieważ "mamy do czynienia z normą kompetencyjną", w związku z czym ważniejszy jest zapis artykułu 12.

- W artykule 18 mamy do czynienia z normą kompetencyjną, która to norma ustępuje normie z artykułu 12 - ocenił. Dwa paragrafy, odmienne liczby sędziów.

ksem/

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej