K. Łapiński: prezydent zauważył, że nie dochowano pewnej prawidłowości legislacyjnej
Taką informację przekazał rzecznik prasowy prezydenta Krzysztof Łapiński. W "Śniadaniu w Trójce", wyjaśnił, że w dwóch różnych artykułach, w różny sposób stwierdza się o wyborze pierwszego prezesa Sądu Najwyższego, co według prezydenta jest naruszeniem zasad prawidłowej legislacji.
2017-07-22, 11:33
Posłuchaj
Krzysztof Łapiński powiedział także, że artykuł 122 Konstytucji daje prezydentowi trzy możliwości postępowania w takim przypadku i prezydent z którejś z nich skorzysta.
Artykuł 122
Krzysztof Łapiński przypomniał, że w poniedziałek prezydent spotka z pierwszą prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatą Gersdorf, i z prezesem Izby Karnej Sądu Najwyższego, Stanisławem Zabłockim. Dodał, że prezydent wsłucha się ich opinie.
Krzysztof Łapiński Artykuł 122 Konstytucji daje prezydentowi trzy możliwości postępowania w takim przypadku i prezydent z którejś z nich skorzysta
Zgodnie z konstytucją, prezydent może ustawę podpisać, zawetować lub odesłać do Trybunału Konstytucyjnego.
Parlament zakończył prace nad reformą sądownictwa. Trzy ustawy - o ustroju sądów powszechnych,o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o Sądzie Najwyższym czekają na podpis prezydenta.
REKLAMA
Ustawa o Sądzie Najwyższym
Ustawa o Sądzie Najwyższym zmienia strukturę sądu. Zamiast dotychczasowych czterech izb: cywilnej; karnej; pracy, ubezpieczeń społecznych i spraw publicznych oraz wojskowej, wprowadza trzy izby: prawa publicznego; prywatnego oraz Izbę Dyscyplinarną.
Ta ostatnia - dzięki wyposażeniu w szerokie kompetencje - stać ma na straży czystości wymiaru sprawiedliwości. Ustawa przewiduje też, że minister sprawiedliwości po wejściu w życie nowych przepisów złoży do Krajowej Rady Sądownictwa wniosek z listą sędziów w stanie czynnym, którzy mieliby pozostać w zmienionej strukturze sądu. KRS podejmie następnie uchwałę w sprawie każdego z sędziów z osobna i następnie listę przedstawi prezydentowi.
Ustawa o KRS i USP
Ustawa o ustroju sądów powszechnych wprowadza m.in. zasadę losowego przydzielania spraw sędziom. Taki tryb wyboru sędziego ma gwarantować, że sprawa nie została przydzielona określonemu sędziemu umyślnie.
Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa zmienia sposób wyboru jej członków będących sędziami oraz sposób wyłaniania kandydatów do objęcia urzędu sędziego.
Ustawa o Sądzie Najwyższym zmienia strukturę sądu. Zamiast dotychczasowych czterech izb: cywilnej; karnej; pracy, ubezpieczeń społecznych i spraw publicznych oraz wojskowej, wprowadza trzy izby: prawa publicznego; prywatnego oraz Izbę Dyscyplinarną.
REKLAMA
Ta ostatnia - dzięki wyposażeniu w szerokie kompetencje - stać ma na straży czystości wymiaru sprawiedliwości. Ustawa przewiduje też, że minister sprawiedliwości po wejściu w życie nowych przepisów złoży do Krajowej Rady Sądownictwa wniosek z listą sędziów w stanie czynnym, którzy mieliby pozostać w zmienionej strukturze sądu. KRS podejmie następnie uchwałę w sprawie każdego z sędziów z osobna i następnie listę przedstawi prezydentowi.
"Nie ma tutaj niezgodności"
O różnicę w dwóch paragrafach nowej ustawy pytał w piątek na posiedzeniu Senatu senator Marek Borowski, jednak zdaniem wiceministra sprawiedliwości "nie ma tutaj niezgodności". Zdaniem Marcina Warchoła jest tak, ponieważ "mamy do czynienia z normą kompetencyjną", w związku z czym ważniejszy jest zapis artykułu 12.
- W artykule 18 mamy do czynienia z normą kompetencyjną, która to norma ustępuje normie z artykułu 12 - ocenił. Dwa paragrafy, odmienne liczby sędziów.
ksem/
REKLAMA
REKLAMA