Wielka Brytania: rekrutacja urzędników w związku z Brexitem
Brytyjskie MSW ogłasza rekrutację w związku z Brexitem. Potrzebnych jest ponad 1000 urzędników, którzy zapewnią działanie tworzonego właśnie nowego systemu rejestracji imigrantów unijnych mieszkających w Wielkiej Brytanii.
2017-10-18, 16:22
Posłuchaj
Rząd chce wszystkich zarejestrować - każdego z około 3 milionów obywateli unijnych, by znać dokładną liczbę i wydawać zaświadczenia, że po Brexicie mogą tu pozostać. Potrzebnych jest 1200 urzędników, którzy mają wziąć na siebie ciężar biurokratyczny. Szefowa brytyjskiego MSW Amber Rudd informuje, że do rejestracji posłuży specjalny serwis internetowy, który działać ma przed końcem przyszłego roku.
Minister spraw wewnętrznych dodaje, że będzie on tak przyjazny dla unijnych imigrantów, jak to tylko możliwe. I przekonuje, że chciałaby, aby "domyślnym" stanowiskiem urzędników było udzielenie imigrantom zgody na pozostanie na Wyspach. Podobnie jak reszta rządu - podkreśla - nie może dać na takie stanowisko stuprocentowych gwarancji, dopóki trwają negocjacje z Brukselą.
Stała rezydentura - długa procedura
Obecnie na Wyspach Brytyjskich można ubiegać się o stałą rezydenturę. To skomplikowany proces, wymagający wypełnienia formularza liczącego 85 stron. Dotąd unijni imigranci rzadko z niego korzystali, bo nie było im to potrzebne. Dochodzi do tego sporo problemów, bo formularz jest przygotowany z myślą głównie o imigrantach spoza Wspólnoty. Rząd informuje, że ci, którzy
wcześniej przeszli procedurę i tak będą musieli zarejestrować się w nowym systemie, ale w ich przypadku proces będzie szybszy i łatwiejszy.
pg