Nie każda nowoczesna technologia odpowiada seniorom
Coraz więcej nowych technologii cyfrowych powstaje z myślą o sektorze usług opiekuńczych i zdrowotnych dla osób starszych. Niestety – według Polskiego Instytutu Ekonomicznego – wiele z nich jest niedostosowanych do faktycznych potrzeb seniorów.
2020-02-23, 14:00
Analitycy ostrzegają, że wykluczanie starszych użytkowników z poszczególnych etapów rozwoju nowych technologii i lekceważenie ich specyficznych potrzeb, pogłębi i tak znaczne różnice w adaptacji i wykorzystaniu technologicznych innowacji, a co za tym idzie powiększy tzw. przepaść cyfrową.
Wiele niedostosowanych rozwiązań
Powołując się na badania międzynarodowego projektu Euroageism, finansowanego przez Komisję Europejską w ramach programu Horizon 2020,eksperci PIE zwrócili uwagę, że choć coraz więcej nowoczesnych technologii cyfrowych powstaje z myślą o sektorze usług opiekuńczych i zdrowotnych przeznaczonych dla osób starszych, wiele z nich jest w dużym stopniu niedostosowanych do faktycznych potrzeb, preferencji i możliwości starszych użytkowników.
– Jest to wynikiem stereotypowego podejścia do seniorów, traktowania ich jako jednorodnej grupy osób o słabnących zdolnościach poznawczych i rosnących niedomaganiach fizycznych, zapominalskich, chorych, niedołężnych, którym należy zaproponować gotowe rozwiązania bez potrzeby uprzedniej konsultacji lub przy wsparciu testów nieuwzględniających ograniczonych kompetencji i motywacji osób starszych – czytamy w "Tygodniku Gospodarczym PIE".
Potrzeba konsultacji
REKLAMA
W krajach zachodnich w ciągu roku użytkowania, rezygnuje się z co trzeciej technologii wspierającej codzienne funkcjonowanie seniorów.
– Przyczyną są nie tylko koszty, ale także negatywne konotacje obniżające pewność siebie i samoocenę użytkowników tego typu urządzeń – ocenili analitycy PIE. Jednocześnie wskazali na potrzebę konsultowania z seniorami, już na wczesnych etapach projektowania, przeznaczonych dla nich rozwiązań, tak by były one jak najbardziej zbliżone do oczekiwań.
Szczególną kategorią urządzeń, na którą zwrócono uwagę, są systemy monitorujące, z którymi wiąże się ryzyko naruszania prywatności.
– W tym przypadku angażowanie potencjalnych użytkowników na etapie projektowania i testowania ocenia się jako wyjątkowo cenne dla określenia granic ingerencji w intymność seniorów i równowagi między potrzebą prywatności a innymi potrzebami zaawansowanego wieku – uważają analitycy.
REKLAMA
Dodali też, że istotne jest przy tym wskazanie na zalety wynikające z możliwości monitorowania i komunikacji potencjalnie groźnych dla ich zdrowia i życia incydentów.
Potrzeba więcej empatii
– Starzejące się społeczeństwo staje się coraz większym wyzwaniem także dla sektora innowacji, od którego wymaga się większej wrażliwości i empatii w projektowaniu produktów interaktywnych – podkreślają eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/Dos
REKLAMA
REKLAMA