X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

"Nie wykluczamy zmian w projekcie". Sobolewski o podatku od reklam

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 16:33
- Po konsultacjach, po rozmowach, mam nadzieję, że uda się osiągnąć kompromisowe rozwiązanie, które będzie zadowalało media. Nie wykluczamy, że będą jakieś zmiany w projekcie - mówił szef Komitetu Wykonawczego PiS Krzysztof Sobolewski pytany o projekt dot. opłaty od reklam.
Krzysztof Sobolewski
Krzysztof SobolewskiFoto: MW/ FORUM

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek ma trafić m.in. do NFZ, a także na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków; utworzony ma zostać także Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

jarosław sellin pap 1200.jpg
Sellin: małe media z małymi dochodami nie będą objęte podatkiem od reklamy

To nie "kaganiec na wolność słowa"

Krzysztof Sobolewski, w rozmowie z telewizją wPolsce.pl, zwrócił uwagę, że projekt ten ciągle jest w prekonsultacjach, które trwają do 16 lutego, i zainteresowane podmioty mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje. - Po konsultacjach, po rozmowach, mam nadzieję, że uda się osiągnąć takie kompromisowe rozwiązanie, które będzie też zadowalało media. Nie wiem, czy do końca będzie zadowalało oczywiście te duże koncerny mediowe, no ale też nie może być tak, żeby w Polsce zwykły, szary obywatel płacił podatki, a koncerny mediowe tych podatków nie płaciły, albo płaciły w takich wymiarach, że zwykły obywatel płaci więcej - mówił polityk PiS.

Krzysztof Sobolewski dodał, że konsultacje są po to, aby w ich trakcie "wypracować takie rozwiązania, które byłyby adekwatne do uwarunkowań krajowych". - Oczywiście też i sprawiedliwe rozwiązania, więc te konsultacje są przed nami i wcale nie wykluczamy, że będą jakieś zmiany w tym projekcie, będą wysłuchane te głosy i wszystko przed nami - zaznaczył.

Zdaniem polityka, nieprawdą są twierdzenia, że "ten podatek kładzie kaganiec na wolność słowa". - Jedno z drugim nie ma nic wspólnego - zapewnił.

Czytaj także: 

Podobnie uważa szefowa Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP Jolanta Hajdasz. W rozmowie z Radiem Gdańsk oceniła, że chodzi wyłącznie o pieniądze. 


Posłuchaj
00:30 hajdasz-setka .mp3 Dyrektor CMWP SDP Jolanta Hajdasz oceniła, że podatek od reklam nie wpłynie na ograniczenie wolności słowa (IAR)

 


forum media protest 1200.jpg
"Mieliśmy dzień bez fake newsów". Siewiereniuk-Maciorowska o proteście niektórych mediów

Protest części nadawców

Znaczna część prywatnych mediów w środę protestowała we wspólnej akcji "Media bez wyboru", będącej odpowiedzią na zapowiedź przygotowania przez rząd projektu ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Telewizje TVN24 i Polsat News zamiast programu nadawały specjalny komunikat. Na portalach, m.in. TVN24, Onet oraz Interia czytelnicy nie mogli przeczytać żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się również niektóre dzienniki.

Czytaj także: 

Według biorących udział w proteście mediów wprowadzenie składki będzie oznaczać m.in. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Wprowadzenie tej opłaty oznaczać będzie "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł" - napisano w liście otwartym do władz RP i liderów ugrupowań politycznych.

Rząd "otwarty na dialog"

Rzecznik rządu Piotr Müller podkreślał w środę w TVP Info, że obecnie trwa etap prekonsultacji dotyczących projektu wprowadzenia składki z reklam, który potrwa do 16 lutego. Zaznaczył przy tym, że "to jest podatek, opłata, która została wprowadzona w wielu innych krajach Unii Europejskiej". Podał w tym kontekście przykład m.in. Francji i Belgii.

- Inne kraje Unii Europejskiej wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy taką sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci, duże firmy unikają opodatkowania i ten podatek, który teraz jest w fazie konsultacji, w fazie projektowej, zakłada, że będzie od 2 do 15 proc. - zależnie od tego, jakie będą przychody danej firmy, jaki to będzie towar reklamowany i wszystkie te środki finansowe mają pomóc m.in. działaniu Narodowemu Funduszu Zdrowia, czyli mają być przeznaczone na zdrowie oraz na Fundusz Zabytków, w związku z tym to jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej - przekonywał Müller.

Również Ministerstwo Finansów zapewniło w środę o otwartości "na dialog z przedstawicielami mediów". Resort liczy, że w sprawie projektu dotyczącego składki od reklam, wspólnie z rynkiem zostaną wypracowane rozwiązania akceptowalne dla wszystkich.

Czytaj także

Jarosław Krajewski: nie proponujemy żadnych rozwiązań ograniczających wolność mediów

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 18:23
- To, co obserwujemy dzisiaj w niektórych mediach, to twarda walka o własne interesy bardzo dużych podmiotów. Pamiętajmy, że w tym projekcie nie ma żadnych rozwiązań, które miałyby w jakikolwiek sposób ograniczać wolność wyrażania poglądów - powiedział o proteście mediów wobec projektu wprowadzenia podatku od reklam Jarosław Krajewski, poseł Prawa i Sprawiedliwości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Joanna Lichocka: składka od przychodów z reklam nie naruszy stanu finansowego żadnego z mediów

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 20:30
- Składka od przychodów z reklam na poziomie dwóch, trzech czy pięciu procent nie naruszy stanu finansowego żadnego z istniejących mediów - powiedziała w środę poseł PiS Joanna Lichocka. - Mówienie, że jest to zamach na stabilne istnienie mediów - jest wprowadzaniem opinii publicznej w błąd - dodała.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Jeśli ktoś jest usunięty, to jest usunięty". Twitter nie przywróci konta Trumpa

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 11:18
Dyrektor finansowy Twittera Ned Segal zapowiedział w środę, że zasady serwisu nie pozwalają na przywrócenie usuniętego konta Donalda Trumpa - nawet jeśli były prezydent USA znów będzie ubiegał się o urząd głowy państwa.
rozwiń zwiń