Będą zmiany w pakiecie drogowym? Komisarz ds. transportu pisze do krajów UE
Przeciwnicy pakietu drogowego, zaostrzającego zasady w transporcie międzynarodowym, chcą zmian w pakiecie drogowym w związku z najnowszą analizą o jego szkodliwości. Nie wyklucza tego komisarz do spraw transportu Adina Valean, która wysłała list do unijnych krajów i europosłów, sugerując konieczne dalsze kroki. Widziała go brukselska korespondentka Polskiego Radia Beata Płomecka.
2021-02-23, 09:52
Powiązany Artykuł

"To grozi rozbiciem jedności UE". Komisja Europejska krytykuje Niemcy
List odnosi się do opublikowanego w piątek przez Komisję raportu na temat wpływu na środowisko przepisów nakazujących obowiązkowy, raz na 8 tygodni, powrót ciężarówek do państw, w których zarejestrowane są firmy transportowe. Wynika z niego, że przepisy mogą zwiększyć emisje CO2 w Unii nawet o 3 miliony 300 tysięcy ton rocznie.
Celem jest "otwarty dialog"
Unijna komisarz podkreśliła w liście, że taki wzrost emisji dwutlenku węgla jest niezgodny z europejską polityką klimatyczną. - W świetle tych badań apeluję do krajów członkowskich i Parlamentu Europejskiego o zastanowienie się nad przewidywanymi negatywnymi skutkami - napisała Adina Valean. Dodała, że celem jest otwarty dialog, by ocenić ewentualne następne kroki i zapewnić zgodność z Zielonym Ładem.
Wprawdzie unijna komisarz nie napisała wprost, że na pewno zaproponuje zmiany w pakiecie, ale - jak mówili polscy dyplomaci w rozmowie z brukselską korespondentką Polskiego Radia - na pewno nie jest ślepa na argumenty i patrzy szerzej.
Powiązany Artykuł

Transport w UE i poza nią, czyli problemy zawodowego kierowcy
- Musimy komisarz Valean wspierać w tej sprawie, bo w Komisji Europejskiej są różne zdania na ten temat - to z kolei komentarz jednego z urzędników w Parlamencie Europejskim, z którym rozmawiała Beata Płomecka. Właśnie między innymi w Europarlamencie zaczęła się dyskusja o koniecznych zmianach, na razie nieoficjalnie, w kuluarach.
REKLAMA
Obawy Polski
Komisja Europejska w swoim raporcie potwierdziła wyrażane wcześniej obawy Polski i krajów naszego regionu, że obowiązkowe powroty i puste przebiegi doprowadzą do wzrostu emisji CO2 i zanieczyszczeń. Pisali o tym już wcześniej naukowcy z polskiego Instytutu Transportu Samochodowego w raporcie, który również był prezentowany w Brukseli.
- To, co się dzieje wokół pakietu dzisiaj, to dopiero początek dyskusji, ale mamy nadzieję, że doprowadzi do zaproponowania przez Komisję zmian w pakiecie drogowym, które zostaną przyjęte. Zdajemy sobie sprawę, że to trochę potrwa - powiedział brukselskiej korespondentce Polskiego Radia rozmówca w Parlamencie Europejskim.
Powiązany Artykuł

Przewoźnicy transportowi rezygnują z Wielkiej Brytanii. Coraz mniej chętnych, by jeździć na Wyspy
Polscy europosłowie w pierwszych reakcjach po publikacji raportu Komisji pisali o satysfakcji. - Opublikowana przez Komisję ocena potwierdza zastrzeżenia zgłaszane przez Ministerstwo Infrastruktury oraz polskich przewoźników - napisał na Twitterze europoseł Kosma Złotowski. Nadzieję na zmiany wyraziła Elżbieta Łukacijewska i dodała - "to smutna satysfakcja, że po dwóch latach argumentów, które prezentowaliśmy, Komisja doszła do tych samych wniosków".
REKLAMA
pg
REKLAMA