Polscy rolnicy przez EHEC stracili 145 mln zł
Straty w tegorocznej produkcji ogórków i pomidorów w Polsce z powodu E. coli i rosyjskiego embarga na wwóz świeżych owoców i warzyw, sięgają ponad 30 procent.
2011-06-13, 16:00
Posłuchaj
Taką ocenę wydał Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Ministerstwo Rolnictwa podało, że tylko od 26 maja do 6 czerwca rolnicy stracili 145 milionów złotych. - Konsekwencje załamania popytu w tym roku będą długofalowe - mówi Bożena Nosecka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Komisja Europejska zaproponowała 210 mln euro na wypłaty odszkodowań dla europejskich producentów warzyw. - Mają wynieść połowę ceny uzyskiwanej przez nich na warzywa w ostatnich czterech latach, co nie pokryje poniesionych strat - dodaje Bożena Nosecka.
- Niebezpieczeństwo, że sytuacja powtórzy się w przyszłości zawsze istnieje, bo przyroda nie znosi próżni - mówi dr Jolanta Szych z Państwowego Zakładu Higieny. Zaleca częste mycie rąk i mycie wszystkich świeżych warzyw, także tych, które sprzedawane są jako produkty gotowe do spożycia, tak jak zakażone kiełki fasoli w Niemczech.
Gospodarstwa ekologiczne
Ze wstępnych informacji niemieckich służb sanitarnych wynika, że nie zostały złamane procedury wymagane przy produkcji ekologicznej w gospodarstwie, w którym wyhodowano zakażone bakterią kiełki fasoli - dodaje dr Szych.
Polskie gospodarstwa ekologiczne mają świadomość zagrożeń, jakie wynikają z nieprzestrzegania lub zaniedbania zasad ich prowadzenia - mówi Anna Olszewska z firmy BIOPLANET, produkującej i dystrybuującej żywność ekologiczną w Nowej Wsi niedaleko Warszawy.
Również polscy rolnicy ekologiczni mają coraz większą świadomość tego, jak istotne są regularne badania właśnie pod kątem bezpieczeństwa żywności - dodaje Anna Olszewska. Do tej pory w Polsce potwierdzono trzy przypadki zarażenia zmutowaną bakterią E-coli. W Niemczech odnotowano 3,5 tys. zachorowań. 35 osób zmarło. Jak podają statystyki, w tego typu epidemiach odsetek ofiar śmiertelnych zazwyczaj wynosi od 10 do 15 procent.
IAR, sm
REKLAMA