Most Marii Skłodowskiej-Curie oficjalnie otwarty

- Ten most jest szczególny, ponieważ rozwiązuje wiele komunikacyjnych problemów stolicy - podkreśliła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

2012-03-24, 20:27

Most Marii Skłodowskiej-Curie oficjalnie otwarty
. Foto: fot. PAP/Jacek Turczyk

Posłuchaj

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz
+
Dodaj do playlisty

- Kochani warszawiacy, stało się, mamy most Marii Skłodowskiej-Curie. Mamy ten most, wymarzony tak naprawdę od kilkudziesięciu lat, bo pierwszy raz w planach był w latach 80. - powiedziała prezydent stolicy.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
Otwarciu mostu towarzyszyła impreza zorganizowana przez miasto. Jej uczestnicy m.in.: mogli wziąć udział w układaniu wielkiej tablicy Mendelejewa i zatańczyć w specjalnym flash mobie. Od godz. 10 do wieczora - według szacunków ratusza - mostem przeszło ok. 70 tys. ludzi.
Most Skłodowskiej-Curie połączył prawobrzeżną Białołękę z położonymi na lewym brzegu Wisły Bielanami. Jest najbardziej na północ wysuniętą przeprawą w Warszawie. Ma długość ok. 795 m i składa się z trzech niezależnych obiektów - dwóch trójpasmowych przepraw drogowych oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy.
Dla samochodów most ma zostać oddany w niedzielę. Autobusy pojawią się na nim w poniedziałek. Początkowo będą to dwie linie - dzienna 101 i nocna N01. Więcej będzie ich po 10 kwietnia, gdy zakończy się budowa łącznika między pierwszą a drugą linią metra.
Most Skłodowskiej-Curie jest ósmą w Warszawie przeprawą drogową przez Wisłę. Poza nim są to mosty: Poniatowskiego, Gdański, Śląsko-Dąbrowski, Łazienkowski, im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Świętokrzyski i Siekierkowski.
Na ten most czekaliśmy wiele lat
Przetarg na projekt i wykonanie mostu ogłoszono w lipcu 2006 roku. Najniższa zaproponowana wówczas cena - ponad 1 mld zł - była ponad dwukrotnie wyższa od kwoty, którą proponowało miasto. Przetarg unieważniono na początku 2007 roku. Ogłoszony został kolejny przetarg - na sporządzenie dokumentacji mostu.
Przetarg na wykonanie przeprawy ogłoszono w czerwcu 2008 roku. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum, którego liderem było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Pol-Aqua". Umowę z wykonawcą podpisano w kwietniu 2009 roku. Pozwolenie na budowę mostu wojewoda mazowiecki podpisał 21 kwietnia 2009 roku.
W lipcu 2010 roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na realizację budowy kolejnego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny. Miesiąc później władze miasta podpisały umowę na unijne dofinansowanie budowy trasy w wysokości 374 mln zł.
Umowa na budowę trasy mostu zakładała koszt inwestycji na ponad 1 mld zł.
IAR,PAP,kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej