Czego pragnie pokolenie Walkmana?

Zmienia się otaczający nas świat, ewoluują technologie, ale też codzienne potrzeby i oczekiwania. Dziś muzyka "na wynos" nie jest niczym szczególnym.

2012-03-30, 19:11

Czego pragnie pokolenie Walkmana?
. Foto: Glow Images/East News

Na zlecenie firmy Sony, TNS OBOP przeprowadził badanie na temat polskiej kultury słuchania muzyki na urządzeniach przenośnych, którym 33 lata temu początek dał Walkman. W badaniu zapytano Polaków urodzonych pod koniec lat 70. i na początku 80. o wspomnienia i współczesne oczekiwania wobec przenośnych urządzeń audio.
Okazuje się, że dla ponad 80 proc. badanych posiadanie mobilnego odtwarzacza kasetowego w czasach przemian ustrojowych było głównym wyróżnikiem i symbolem dobrobytu i zarazem przedmiotem pożądania. Oznacza to, że Walkman Sony wyprzedził takie ikony popkultury jak klocki Lego (73 proc.), samochód zdalnie sterowany (69 proc.) czy nawet dżinsy z Pewexu (51 proc.). Pokolenie Walkmana dobrze wspomina swoje dzieciństwo - zwłaszcza wspólną zabawę z przyjaciółmi - na którą wskazało 89 proc. badanych.
- Jeden przedmiot pożądania dla tak znaczącej większości reprezentatywnej grupy osób oznacza, że odkryliśmy wspólny mianownik dla ludzi w wieku od 25 do 35 lat. Skoro ten kasetowy przenośny odtwarzacz i pierwsze hity muzyczne zabierane ze sobą na wynos były tak ważnym elementem rzeczywistości, to myślę, że śmiało możemy mówić o pokoleniu Walkmana - powiedział Piotr Chojnowski, lider Zespołu Badań Rynku Technology, TNS OBOP.
- Fakt, że tak wiele osób wskazało właśnie na odtwarzacz Walkman jako przedmiot pożądania, było dla mnie dużym zaskoczeniem. Z drugiej strony, gdy sięgam pamięcią do tamtych czasów, to trudno mi je sobie wyobrazić bez tego urządzenia - powiedział Łukasz Napora, dziennikarz i producent muzyczny.
W ciągu ostatnich trzydziestu paru lat zmieniło się prawie wszystko - ustrój polityczny, zwyczaje, muzyka, ale przede wszystkim sposób myślenia i przyzwyczajenia społeczeństwa. Szybki postęp technologiczny spowodował, że bez elektroniki nie wyobrażamy sobie codziennego życia.
Metodologia badania: Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1127 osób w wieku 25-35 lat korzystających z Internetu. Projekt wykonano na platformie Connect TNS&NK Research Community z wykorzystaniem ankiety online. Badanie odbyło się w dniach 16-19 marca 2012 r.

aj

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej