Nazwy papierosów znikną z paczek?
Zakończył się czteromiesięczny okres konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia zakazu wszelkiego brandingu na paczkach papierosów.
2012-08-10, 16:17
Posłuchaj
Teraz rząd Wielkiej Brytanii rozpatrzy wszystkie zgłoszone uwagi. Kiedy w kwietniu zapowiedziano plan wprowadzenia opakowań bez logo i nazwy papierosów, brytyjski minister zdrowia Andrew Lansley powiedział, że rząd nie zamierza współpracować w tej sprawie z przemysłem tytoniowym. Jak oświadczył, chce aby firmy tytoniowe straciły rynek brytyjski.
Najwyższa w UE akcyza, zakaz reklamy
W tym roku w supermarketach wprowadzono już zakaz wystawiania papierosów na półkach. Gabloty są obecnie zamknięte solidnymi drzwiczkami, albo żaluzją. Do 2015 roku ten system obejmie wszystkie punkty sprzedaży. Papierosy są też w Wielkiej Brytanii obłożone zakazem publicznej reklamy, sprzedaży w pobliżu szkół i najwyższą akcyzą w Europie. Lobby antynikotynowe uważa to ostatnie za politykę dwuznaczną, bo wpływy z akcyzy to ponad 1% PKB.
Ale opakowania bez brandingu rzeczywiście mocno uderzyłyby w firmy tytoniowe. Badania wskazują, że wobec zakazu reklamy, producenci zaczęli bardziej polegać na sile przyciągania opakowań. Dotychczas tylko Australia wprowadziła paczki bez nazwy, a za to z wielkimi ostrzeżeniami i graficznymi ilustracjami schorzeń.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
IAR, gs
REKLAMA