Akcja przesuwania ważącego ponad 10 tys. ton tunelu
Akcja w podwarszawskim Ursusie potrwa blisko dobę (rozpoczęła się w piątek przed południem). Tunel zostanie wsunięty w nasyp pod torami linii kolejowej.
2012-08-17, 15:15
Akcja przesuwania tunelu o 63 metry związana jest z budową ulicy Nowolazurowej, która będzie stanowiła fragment trasy łączącej Al. Jerozolimskie z trasą AK.
- Budowana trasa dwukrotnie przecina linię kolejową. Przy stacji Warszawa Ursus budowany jest wiadukt, natomiast przy stacji Warszawa Ursus Północny nie ma takiej możliwości, dlatego pod torami będzie przebiegał tunel - powiedziała Agata Choińska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Jak zaznaczyła, takie rozwiązanie umożliwi przejazd pociągom już 24 sierpnia, gdyby tunel budowano na miejscu, ruch pociągów na tej trasie byłby niemożliwy przez pół roku.
- Tunel to betonowa skrzynka, składająca się z trzech części. W dwóch będą przebiegać jezdnie, a trzecia będzie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów. Jeszcze nigdzie w Polsce tego rodzaju obiekt nie był wsuwany w inne miejsce. Podobne operacje miały miejsce podczas budowy autostrady A2, ale obiekty nie były tak duże - poinformował Tomasz Kunert ze stołecznego biura koordynacji inwestycji i remontów.
Choińska poinformowała, że przesuwanie tunelu potrwa do 24 godz. Jak zaznaczyła, takie rozwiązanie umożliwi przejazd pociągom już 24 sierpnia; gdyby tunel budowano na miejscu, gdzie przebiegają tory, ruch pociągów na tej trasie byłby niemożliwy przez pół roku.
Choć to pierwsza akcja o takich "rozmachu", już wcześniej w Warszawie przenoszono duże obiekty. W 1961 roku w związku z budową jezdni ul. Grochowskiej przesunięto o 10,5 m rogatkę od strony Dworca Wschodniego. Kolejną - o 7,86 m - przesunięto w czerwcu 2001 roku. Miejsce zmienił także kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przy al. Solidarności - w 1962 r. został cofnięty o 21 m w związku z budową trasy W-Z. W 1970 r. o 74 stopnie obrócono pałac Lubomirskich.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk
REKLAMA