Orlen zapłaci zaległy podatek za Lotos. To efekt działań mafii VAT-owskiej w 2014 i 2015 roku

2022-11-28, 09:30

Orlen zapłaci zaległy podatek za Lotos. To efekt działań mafii VAT-owskiej w 2014 i 2015 roku
Orlen będzie musiał zapłacić zaległy podatek za Lotos. To efekt działańmafii VAT-owskiej w przejętym Lotosie. Foto: Mike Mareen/shutterstock

92,5 miliona złotych - taką kwotę musi zwrócić do Skarbu Państwa spółka PKN Orlen. To efekt kontroli skarbowej przeprowadzonej w spółce Lotos, która połączyła się niedawno z PKN Orlen. Oszacowane zobowiązanie związane jest z rozliczeniem VAT-u przy handlu paliwami w latach 2014 i 2015, czyli działaniem tzw. mafii VAT-owskiej.

Jak podaje rozgłośnia RMF FM sprawa rozpoczyna się kilkanaście lat temu, kiedy oszuści współpracujący z Lotosem przygotowywali całą strukturę powiązanych spółek, których jedynym celem miało być wyprowadzenie VAT-u.

Co ważne, Lotos miał dokonywać wielu zakupów biokomponentów w spółkach, które dopiero co powstały. Omijano w tym zakresie przy tym światowych gigantów. Spółki te krótko istniały na rynku - ich zadaniem było jedynie wypracowanie fikcyjnego zwrotu podatku VAT. Ponadto grupa Lotos miała w ogóle nie weryfikować swoich kontrahentów, którzy byli kompletnie nieznani na rynku paliw i petrochemii.

Orlen przejmuje zobowiązania

Wraz z fuzją Orlenu z Lotosem koncern przejął nie tylko aktywa Lotosu, ale też zobowiązania wobec Skarbu Państwa, w tym te "związane z rozliczeniem VAT przy handlu paliwami w latach 2014 i 2015."

- Te rozliczenia podatkowe Lotosu z tych lat są obecnie przedmiotem kontroli skarbowej. Oczywiście nie możemy informować o szczegółach, natomiast zgodnie z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym Lotosu za I kw. 2022 r., spółka wykazała rezerwę w związku z postępowaniami organów kontroli skarbowej na łączną kwotę 92,5 mln zł - wyjaśnia rzeczniczka PKN Orlen, Edyta Olkowicz.

Fuzja Lotosu z Orlenem

Przypomnijmy, że zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej z początku roku, w ramach fuzji PKN Orlen i Lotosu, koncern z Płocka przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Grupy Lotos. Węgierski MOL przejął 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, natomiast PKN Orlen kupił od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale nabył Unimot, natomiast Lotos Biopaliwa został sprzedany firmie Rossi Biofuel.

PKN Orlen podkreślał wówczas, że wynegocjował jednocześnie z Saudi Aramco, iż koncern ten kupi 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Grupy Lotos i uzgodnił długoterminowy kontrakt na dostawy od 200 tys. do 337 tys. baryłek ropy dziennie, przy czym docelowy wolumen dostaw saudyjskiego surowca powinien wynieść 20 mln ton rocznie.

PKN Orlen zakończył przejęcie Grupy LOTOS 1 sierpnia 2022 r. poprzez rejestrację połączenia przez Sąd Rejonowy w Łodzi.

Posłuchaj Daniel Obajtek, prezes PKN w Programie 1 Polskiego Radia

Czytaj też:

RMF/PAP/mn

Polecane

Wróć do strony głównej