- To w odróżnieniu od tych ankietowych, pokazuje rzeczywiste wybory, czyli nie da się oszukać urządzenia, które mierzy to, czego słuchacz słucha. Czasami bywa tak, że może albo zapomnieć nazwy stacji radiowej, albo się nie przyznać, że słucha określonej stacji radiowej. A tu, kiedy urządzenie mechanicznie wyłapuje sygnał określonej stacji radiowej, to wiemy, że tak rzeczywiście to wygląda - powiedziała Agnieszka Kamińska.
Prezes Polskiego Radia zwróciła uwagę na wyniki poszczególnych anten publicznego nadawcy. Program Pierwszy Polskiego Radia - popularna "Jedynka" jest słuchana przez prawie dziesięć procent odbiorców.
00:26 12076237_1.mp3 Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska o wynikach słuchalności
"Polskie Radio dostarcza słuchaczom tego, czego potrzebują"
- Program 1 Polskiego Radia jest na podium i ten trend się utrzymuje. Można już puścić w niepamięć takie powiedzenia, że to tylko starsi słuchacze wybierają Jedynkę. Oczywiście, to jest oferta skierowana do dorosłego, dojrzałego słuchacza, ale wybierają ją też często młodzi, co pokazuje ten wynik - prawie 10 procent. Ewidentnie Polskie Radio dostarcza słuchaczom tego, czego potrzebują - powiedziała Agnieszka Kamińska.
00:24 12076237_2.mp3 Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska zwróciła uwagę na wyniki poszczególnych anten publicznego nadawcy
Programu 1 Polskiego Radia, popularnej "Jedynki" słucha 9,9 % badanych, Programu 3 - "Trójki" - 5,9 proc., zaś Program 2 - "Dwójkę" - 1,3 proc.. 2,8 proc. wybiera stację informacyjną - Polskie Radio 24. Liderem udziału w rynku słuchalności jest RMF FM, który włącza 26 proc. odbiorców, zaś zamykające podium Radio Zet jest odbierane 10,2 proc. słuchaczy radia.
Czytaj także:
Polskie Radio ma 20 proc. udziału w rynku słuchalności
Panel pasywny pokazuje rzeczywiste, realne wybory słuchaczy
Krajowy Instytut Mediów, zgodnie z założeniami na 2022 rok, zbudował liczący 3000 osób panel pasywny, którego reprezentatywność zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystana została technologia audiomatchingu - dopasowania dźwięku.
Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów, dzięki czemu wyniki odzwierciedlają faktyczne korzystanie z mediów. Po raz pierwszy w Polsce ta metoda została użyta w celu badania słuchalności rozgłośni radiowych.
Panel pasywny - w przeciwieństwie do badań ankietowych - pokazuje rzeczywiste, realne wybory słuchaczy co do stacji radiowych w Polsce.
IAR/mg