III Kongres Rozwoju Kolei: konsolidacja wyznacznikiem sukcesu

Nowe inwestycje, rekordy liczby pasażerów wybierających kolej oraz nowe możliwości dla gospodarki Polski, naszego regionu i całej Europy - to główne tematy debaty otwierającej III Kongres Rozwoju Kolei. Wydarzenie, zorganizowane na Stadionie PGE Narodowym, pokazało skalę działań spółek holdingu PKP, wyzwania i plany na przyszłość.

2023-06-07, 20:00

III Kongres Rozwoju Kolei: konsolidacja wyznacznikiem sukcesu
Debata "Jak i dlaczego konsolidować polską kolej?" w ramach III Kongresu Rozwoju Kolei. Foto: materiały Grupy PKP

Kongres, organizowany już po raz trzeci jest miejscem spotkań i dyskusji o rozwoju transportu kolejowego w Polsce, Europie i świecie. Wiele uwagi poświęcono przyszłości kolei oraz jej pozycji w nowoczesnej gospodarce. Przesłanie do uczestników kongresu przekazali zarówno prezydent Andrzej Duda, jak i premier Mateusz Morawiecki, podkreślając konieczność dbania o nowoczesny i ekologiczny transport, jakim jest kolej.

Prezydent wskazał, że kolej jest jednym ze strategicznych elementów bezpieczeństwa państwa. "Mówi się, że kolej to kręgosłup gospodarki. To prawda, lecz ten kręgosłup trzeba nieustannie wzmacniać. Polski handel i przemysł potrzebują nowoczesnych połączeń kolejowych - tanich, efektywnych i ekologicznych" – napisał prezydent w liście, który odczytała szefowa Kancelarii Prezydenta RP Grażyna Ignaczak-Bandych.

- W ciągu ostatnich 8 lat polska kolej przeszła wielką przemianę i można powiedzieć, że odrodziła się do ponownego życia - powiedział premier w przekazanym wystąpieniu. Wyraził też przekonanie, że kolej jest gotowa do bicia kolejnych rekordów. - Coraz szersza jest świadomość, że kolej to prawdziwie ekologiczny środek transportu, a inwestycje w infrastrukturę kolejową to inwestycje w czyste środowisko i bardziej zrównoważony rozwój – mówił Mateusz Morawiecki.

Synergia i konsolidacja

Motywem przewodnim wydarzenia była konsolidacja rynku kolejowego, co podkreślali uczestnicy debaty otwierającej wydarzenie przebiegającej pod hasłem "Jak i dlaczego konsolidować polską kolej?".

REKLAMA

Uczestnicy III Kongresu Rozwoju Kolei Uczestnicy III Kongresu Rozwoju Kolei, fot. materiały Grupy PKP

- W interesie Polski leży, abyśmy mieli jeden silniejszy, sprawnie zarządzany podmiot, który będzie spełniał oczekiwania klientów i wygrywał rywalizację nie tylko na krajowym rynku, ale też rynkach międzynarodowych. To będzie efekt skali – duży może więcej - mówił minister Maciej Małecki – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Jak wyjaśnił minister Małecki, duże podmioty są bardziej odporne na wahania koniunktury i dekoniunktury. Zaznaczył, że potrzeba takich wydarzeń, jak III Kongres Rozwoju Kolei, by dyskutować o wyzwaniach na przyszłość, by kolej była bardziej konkurencyjna na arenie międzynarodowej i umacniała także polska gospodarkę.

Konkurencyjność i misja

Prezes zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński wskazywał, że koncepcja holdingu PKP to fundament zwiększania konkurencyjności.

- Jeżeli ktoś zada pytanie w jakiej strukturze funkcjonują największe koleje europejskie i światowe, to właśnie w strukturze holdingu. Tak funkcjonuje w Europie DB, SNCF, OBB, FS, koleje włoskie, do tego dołączają koleje litewskie i węgierskie, więc struktura się sprawdza – mówił Krzysztof Mamiński. Dodał, że misją kolei jest także wykonywanie zadań ważnych dla Polski.

REKLAMA

Jako ważne zadanie i wyzwanie przyszłości prezes PKP wskazał szczególnie cyberbezpieczeństwo na kolei.

- Udało nam się zapewnić bezpieczeństwo Polakom, bo byliśmy razem, działaliśmy w grupie – podkreślił Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP CARGO S.A., odnosząc się do wyzwań i zagrożeń jakie związane były z pandemią COVID oraz nadal wiążą się z wojną w Ukrainie. Zaznaczył, że dzięki pracy załogi PKP CARGO, udało się znacząco poprawić wyniki. - Chcemy się rozwijać, do tego jest nam niezbędna siła i ta w Europie i ta w Polsce. Do tego są potrzebne fundusze, a w grupie, w holdingu jest nam łatwiej, dzielić zadania, nie powielać się. Chcemy z tego potencjału korzystać i  na tym międzynarodowym holdingu budować nasza siłę i wielkość – mówił.

Rekordy w przewozach

Wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A. Tomasz Gontarz mówił o skali inwestycji możliwych do przeprowadzenia w Grupie PKP. Wymienił m.in. realizowaną strategię taborową, w ramach której przewidziano zakup 23 nowych składów, które będą mogły rozpędzić się do prędkości 250 km/h. - To wielka zmiana jakościowa, która się teraz dokonuje – zapewnił wiceprezes PKP Intercity.

III Kongres Rozwoju Kolei III Kongres Rozwoju Kolei, fot. materiały Grupy PKP

- Możemy oferować jak najlepsze usługi, a klienci głosują kupnem biletu. Od stycznia do końca maja przewieźliśmy 25 mln osób. To tyle ile PKP Intercity przewiozło w całym 2014 r. To pokazuje skalę popularności polskich kolei – podkreślił Tomasz Gontarz.

REKLAMA

Sukces dzięki doświadczeniu

Dariusz Sikora – członek zarządu PKP LHS sp. z o.o. mówił o roli i znaczeniu specyficznej części kolei, czyli trasie szerokotorowej. - To linia biegnąca od granicy z Ukrainą do Sławkowa na Śląsku. Można powiedzieć, że nasza działalność w ostatnich miesiącach była zdeterminowana tym, co się działo na Ukrainie. Zaznaczył, że spółka odniosła sukces przewozowy dzięki doświadczeniu i inwestycjom wykonanym w ostatnich latach.

- Sytuacja na rynku powoduje z jednej strony zagrożenia, a z drugiej szanse. W obydwu przypadkach lepsza współpraca i konsolidacja wydaje się właściwą odpowiedzią. Jeśli chodzi o ryzyka, łatwiej je minimalizować wspólnie, a jeśli chodzi o szanse, to łatwiej je wykorzystywać działając w grupie – mówił Dariusz Sikora.


Artykuł sponsorowany / Grupa PKP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej