Zwierzęta w reklamie
Wizerunki czworonogów wykorzystywane w reklamach sprawiają, że promocje wielu produktów stają się atrakcyjniejsze i skuteczniejsze.
2014-01-24, 15:37
Posłuchaj
Niestety nie wszystkie reklamy, w których główną rolę odgrywają zwierzęta są etyczne i właściwe, często występują tam one jako element żartu. Do takich reklam należą obrazy, w których zwierzęta – często ze śmiechem i gestykulacją zachęcają do spożywania wyrobów mięsnych. Ubój zwierząt w celu produkcji mięsa, to proces któremu towarzyszy cierpienie i strach istot, które żyją i czują.
– Zwierzęta w takich reklamach nie mówią swoim głosem. Są nieświadomie i instrumentalnie wykorzystane do osiągnięcia jakiegoś celu. Wiadomo, że to co ludzie chcą oglądać, i pod wpływem reklamy kupować, jest dokładnie przebadane. Dlatego to, jakie zwierze weźmie udział w reklamie ma szczególne znaczenie. Bardzo łatwo można przekroczyć granice dobrego smaku – powiedział Dariusz Gzyra, Stowarzyszenie „Empatia”.
Do kodeksu etyki reklamy wprowadzono zapis, który wyjaśnia jak należy przedstawiać wizerunek zwierząt w reklamie. Jednak czy uśmiechnięte zwierzęta promujące mięso nie są nadużyciem?
– Celem naszego stowarzyszenia było doprowadzenie do takiej sytuacji, w której nie można byłoby wykorzystywać wizerunków zwierząt. Takie reklamy nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Podstawową zasadą jest nie kłamać, to również reklamy powinny brać pod uwagę – dodał Dariusz Gzyra.
REKLAMA
– To, że reklama posługuje się przenośnią jest rzeczą naturalną. Należy oddzielić dwie rzeczy. Konsumenci nie mają świadomości odnośnie tego jak powstają produkty, które można kupić w sklepie. Zadaniem reklamy jest promocja produktu, a nie edukacja odbiorców. Są przykłady obrazów, w których wizerunek zwierząt może wprowadzać w błąd. Prawdą jest, że my jako konsumenci pewnych zjawisk staramy się nie zauważać – powiedział Konrad Drozdowski z Rady Reklamy.
PR24/Paulina Olak
REKLAMA
REKLAMA