Kto powinien finansować trzeci sektor?
Fundacje i stowarzyszenia. Instytucje, które nie pracują dla osiągnięcia zysków. Działają po to, by wspierać inicjatywy służące dobru społeczeństwa. To sprawia, że są bardzo ważnym elementem składowym państwa.
2014-02-17, 13:26
Posłuchaj
Rodzime organizacje pozarządowe wiele zyskały na wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Do 2012 roku z Brukseli trafiło do nich ponad 7,5 miliarda złotych. Budżet unijny na lata 2014-2020 nadal daje instytucjom pozarządowym szanse na hojne dotacje. Jednak kolejny plan finansowy Unii Europejskiej może być mniej optymistyczny.
- Obecnie większość polskich organizacji pozarządowych bazuje na środkach publicznych. To jest duży problem, ponieważ dotyczy on instytucji społecznych. Jeżeli środków unijnych zabraknie, organizacje pozarządowe nie będą w dobrej sytuacji. Ważne jest, aby do tego czasu instytucje zadbały o dywersyfikację źródeł finansowania i pozyskiwanie nowych darczyńców – powiedziała w PR24 Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców.
Filantropia indywidualna
Różnorodność finansowania organizacje pozarządowe mogą osiągnąć poprzez rozmaite działania. Jednym z nich jest zachęcenie społeczeństwa do indywidualnego wspierania stowarzyszeń czy fundacji.
- Kluczem do tego jest rozwój filantropii indywidualnej, która w Polsce jest na bardzo niskim poziomie. Według statystyk, zyski instytucji pozarządowych pochodzące od osób indywidualnych, w całym trzecim sektorze, wynoszą tylko 3 procent – dodała Magdalena Pękacka.
Rzetelne informowanie
Niewielki udział osób indywidualnych w finansowaniu organizacji pozarządowych wynika z niskiego poziomu zaufania społeczeństwa do tego typu instytucji. Organizacje samorządowe powinny zatem być jak najbardziej transparentne. Kampanie reklamowe prowadzone przez instytucje trzeciego sektora muszą odznaczać się wysokim stopniem rzetelności.
- Zarówno duże, jak i małe organizacje pozarządowe powinny dbać o to, by nagłaśniać swoją działalność. W okresie marca i kwietnia nasilają się akcje promocyjne prowadzone przez organizacje pożytku publicznego – wtedy składa się coroczne zeznania podatkowe. Ważne jest więc, aby reklamy organizacji pozarządowych były rzetelną informacją o działaniach instytucji, a nie grą na emocjach – ocenił Filip Pazderski z Instytutu Spraw Publicznych.
PR24/MP