KE: ponad 45 mln euro na połączenie kolejowe lotniska Balice z centrum Krakowa

Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję w wysokości ponad 45 milionów euro na modernizację połączenia kolejowego lotniska Balice z centrum Krakowa. Środki pochodzą z unijnego Funduszu Spójności.

2014-10-02, 09:12

KE: ponad 45 mln euro na połączenie kolejowe lotniska Balice z centrum Krakowa
Lotnisko w Balicach. Foto: Wikimedia Commons/Gryffindor

Posłuchaj

KE: ponad 45 milionów euro na połączenie lotniska Balice z centrum Krakowa - relacja Magdaleny Skajewskiej z Brukseli (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Unijny komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn oświadczył, że modernizacja linii będzie miała "pozytywny wpływ na gospodarczy rozwój regionu małopolskiego".

Komisarz dodał, że dzięki unijnym funduszom lotnisko w Krakowie, które jest jednym z ośmiu polskich lotnisk należących do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, będzie "dostępniejsze dla mieszkańców i odwiedzających, a region stanie się jeszcze atrakcyjniejszy turystycznie i biznesowo".

Projekt ma być zrealizowany do marca 2015 roku. Decyzja o jego współfinansowaniu odnosi się do perspektywy finansowej Unii na lata 2007-2013. Polsce w ramach polityki spójności przyznano wtedy około 67 miliardów euro.

Prace budowlane już trwają

Według dyrektora projektu Rafała Zahuty, obecnie prace budowlane są prowadzone na całym modernizowanym odcinku. Rozbierane jest stare torowisko, przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Na terenie Kraków Airport rozpoczęła się budowa nowego przystanku kolejowego, który jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu lotniska. Nowe wiadukty kolejowe powstają nad ruchliwymi ulicami Armii Krajowej i Balicką.

REKLAMA

Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Astaldi SpA

Inwestycję o wartości prawie 350 mln zł realizuje włoska firma Astaldi SpA w systemie "projektuj i buduj". Zgodnie z kontraktem ma na to 18 miesięcy od podpisania umowy, które nastąpiło pod koniec września zeszłego roku. Przedsięwzięcie jest współfinansowane w wysokości 239 mln zł ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach kontraktu firma ma wybudować drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużyć połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także zelektryfikować linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h.

Przeniesienie przystanku w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska

Jak poinformował Rafał Zahuta, kluczowym założeniem budowy kolejowego połączenia stolicy Małopolski z MPL Balice jest przeniesienie przystanku Kraków Balice w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska. Po rozbiórce starego przystanku trwa już jego budowa w nowej lokalizacji.
- Przystanek bliżej MPL Balice pozwoli mieszkańcom aglomeracji, turystom na szybkie i sprawne przemieszczanie się między centrum Krakowa a lotniskiem - zaznaczył.
W ramach inwestycji zostaną także wybudowane trzy zupełnie nowe przystanki: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dzięki temu linia stanie się fragmentem planowanego pierwszego kolejowego połączenia aglomeracyjnego wiodącego od Wieliczki, przez dworzec Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Budowa nowego terminalu pasażerskiego

Firma Astaldi, która wygrała przetarg na modernizację torów z Krakowa do Balic, jest także wykonawcą najważniejszych inwestycji na lotnisku Kraków Airport - budowy nowego terminalu pasażerskiego, przebudowy obecnie istniejącego oraz modernizacji wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska. Inwestycje o wartości 368,88 mln zł brutto mają zostać wykonane do końca marca 2015 roku.
Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie.

IAR/PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej