Franczyza: czy się opłaca?
Co roku na polskim rynku franczyzy zależności od koniunktury zawieranych jest od 3 do 6 tysięcy umów . Według ostatniego raportu o rynku franczyzy, w 2012 roku, średnia inwestycja w licencję franczyzową wyniosła w naszym kraju prawie 165 tysięcy złotych.
2014-10-22, 18:22
Posłuchaj
Zdaniem Arkadiusza Słodkowskiego, członka zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców to efekt dążenia Polaków do tego, aby bezpiecznie zainwestować swoje pieniądze. Zainteresowani mają w czym wybierać. - Co roku jest około 100 nowych ofert franczyzowych netto, czyli kolejnych sto dobrych pomysłów biznesowych, w sumie dostępnych jest około 1000 propozycji – wylicza gość.
Popularnością cieszy się branża spożywcza
Najwięcej umów zawieranych jest w obszarze handlu żywnością. - Najbardziej popularny sektor, i to widać po ilości nowych umów, to branża spożywcza. Te sklepy, które są prywatne i radzą sobie stosunkowo słabo ratują się przed ewentualnym bankructwem właśnie pod parasol znanych marek franczyzowych. Drugą taką branżą jest gastronomia i na trzecim miejscu jest handel odzieżą – dodaje.
Płać za franczyzę, nie za swoje błędy
Arkadiusz Słodkowski uważa ,że zaangażowanie się we franczyzę ma bardzo racjonalne podstawy. - Nowy przedsiębiorca dostaje wiedzę przez cały czas trwania umowy franczyzowej – uważa rozmówca.
Zdaniem specjalisty jakby założył własną firmę musiałby się uczyć i płacić za swoje błędy. A tak płaci za franczyzę. - Ale dużo mniej niż za własne błędy – dodaje.
Według ostatniego raportu o rynku franczyzy, w 2012 roku, średnia inwestycja w licencję franczyzową wyniosła w naszym kraju prawie 165 tysięcy złotych.
Hanna Uszyńska, abo