Wydatki na kolej będą większe. Prezydent podpisał nowelizację
Wydatki na kolej będą większe - taki będzie efekt noweli, która ma pomóc w finansowaniu kolejowych inwestycji w nowej perspektywie budżetowej UE. Nowelizację podpisał prezydent Bronisław Komorowski - poinformowała w czwartek jego kancelaria.
2014-11-06, 16:38
Nowela ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym,  ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym została  przygotowana przez resort finansów. Przewiduje ona podwyższenie opłaty  paliwowej, aby zapewnić dodatkowe wpływy do Funduszu Kolejowego.  Regulacja równocześnie zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego od  paliw silnikowych. Dodatkowe środki do Funduszu Kolejowego mają  przełożyć się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie  infrastruktury kolejowej. 
 Zmiany w programie inwestycji kolejowych do 2015 roku >>>
Środki Funduszu Kolejowego pochodzą  m.in. z: obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa  Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK,  akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków Funduszu Kolejowego w  jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego. Jednak jednym z  podstawowych źródeł finansowania Funduszu jest opłata paliwowa  (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz,  wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Stanowi ona przychód  Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i Funduszu Kolejowego (FK): 80 proc.  wpływów zasila KFD, a 20 proc. FK. 
Fundusze z podwyższonych stawek opłaty paliwowej
Zgodnie z nowelą dodatkowe  środki dla Funduszu Kolejowego mają pochodzić z wpływów uzyskanych z  czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej. W latach 2015-2019 będą  one zwiększone o 25 zł na 1000 l lub 25 zł na 1000 kg (w zależności od  rodzaju paliwa). 
Jednocześnie o te same wartości zostaną  obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza, że  projektowana regulacja - według jej autorów - nie będzie miała wpływu na  ceny paliw na stacjach benzynowych. Zgodnie z nowymi przepisami  podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać  tzw. zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę). 
Rozwiązanie  to ma zminimalizować ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w  opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w  sytuacji wzrostu jej stawek.
PAP, awi