Konsument i jego prawa
Badania pokazują, że Polacy nie są jeszcze dojrzałymi konsumentami i bardzo słabo orientują się w przysługujących im prawach. Niestety brak wiedzy często jest wykorzystywany przez sprzedawców, którzy nie chcą uznać reklamacji lub naciągają klientów na dodatkowe ubezpieczenie zakupionego towaru.
2015-02-01, 21:24
Posłuchaj
Wychodząc naprzeciw tej sytuacji Stowarzyszenie Konsumentów Polskich we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomiło infolinię, która ma pomóc konsumentom w zorientowaniu się w swoich prawach.
– Trzeba zaznaczyć, że świadomość konsumencka nie należy do najpopularniejszych dziedzin wiedzy w naszym kraju. Informacji dotyczących kwestii związanych z tą dziedziną szukamy dopiero wtedy, gdy natrafimy na jakieś problemy – podkreśliła Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
24 miesiące bezpieczeństwa
W przypadku tradycyjnego zakupu w sklepie klient zawiera ze sprzedawcą umowę sprzedaży. Na tej podstawie osoba, która wydała nam towar odpowiada za jego jakość przez 24 miesiące i przez ten okres czasu klient ma prawo zgłosić reklamację.
– Jeżeli pojawi się jakaś wada lub towar nie posiada cech, które powinien mieć, to nie bójmy się tego, by złożyć reklamację. Możliwość ta wynika z mocy prawa i to niezależnie czy posiadamy gwarancję, czy jej nie posiadamy. Trzeba pamiętać o tym, by zrobić to nie później niż rok po pojawieniu się wady – dodała rozmówczyni Polskiego Radia 24.
Polskie Radio 24/db