Marcin Kuśmierz, szef home.pl: moja firma nigdy nie dojrzeje
- My jako firma nigdy nie będziemy dojrzali, bo rynek bardzo szybko się zmienia i nigdy nie wiadomo co będzie się działo za kilka, kilkanaście miesięcy – mówi Marcin Kuśmierz, szef home.pl, firmy, która zajmuje się hostingiem i domenami, gość audycji "Ludzie gospodarki" w Polskim Radiu 24.
2015-02-08, 19:25
Posłuchaj
Firma świetuje w tym roku 18. urodziny. Dla ludzi jest to granica szczególna, otwierają się nowe możliwości. To początek dorosłego życia. Czy tak samo jest w przypadku przedsiębiorstw?
– Dlatego ciągle musimy zachowywać się, jak bardzo młoda firma. Oczywiście nie jest tak, że nie mamy wyznaczonych swoich punków docelowych. Jednak w przypadku firm technologicznych mówienie o strategii pięcio-, czy dziesięcioletniej jest trudne, bo rynek zmienia się bardzo szybko - mówił gość audycji "Ludzie gospodarki".
Recepta na sukces - "klientocentryczność".
Pytany o recepta na sukces odpowiada, że przede wszystkim ciężka praca, bezkompromisowa jakość i "klientocentryczność".
– Nasza firma kręci się wokół klienta. Być może są to frazesy, ale jak obserwujemy to, co dzieje się na rynku, to taka postawa nie jest normą - wyjaśnia Marcin Kuśmierz.
REKLAMA
Trzeba cierpliwie czekać na efekty
Kolejnym składnikiem sukcesu jest cierpliwość. Jak mówi szef home.pl, wielu konkurentów firmy jej nie miało. Inwestowali dużo, ale oczekiwali szybkiego zwrotu.
- To tak nie działa. Relacje z klientami trzeba budować bardzo, bardzo długo – mówi Kuśmierz.
Niestraszna konkurencja
W Polsce największym rywalem spółki jest nazwa.pl. Być może niedługo pojawi się nowy gracz, czyli Google Domains. Czy gigant z USA namiesza na polskim rynku?
- Patrząc historycznie, to kilka lat temu weszła do Polski firma 1&1 - gigantyczny gracz, który świetnie radzi sobie na innych rynkach. W naszym kraju tak się nie stało. Podobnie jest z GoDaddy, który pojawił się w ubiegłym roku. Tu też spektakularnego sukcesu nie było. To pokazuje, że potrafimy nie tylko się bronić przed zagraniczną konkurencją, ale także - jak jest taka potrzeba – zaatakować, mówi szef Home.pl.
REKLAMA
Nie wyłączam telefonu na wakacjach
Marcin Kuśmierz przyznał się na antenie Polskiego Radia 24 do dwóch rzeczy: słabości do gadżetów oraz uzależnienia od telefonu.
- To jest z jednej strony uzależnienie, z drugiej - odpowiedzialność, bo zarządzam sporym przedsiębiorstwem. Nie urywam - lubię pracować, lubię być w kontakcie, lubię wiedzieć, więc mi to bardzo nie przeszkadza. Co więcej, czasami wyłączenie telefonu może spowodować więcej stresu niż wart jest wypoczynek na plaży - podkreśla.
Lubię praktyczne gadżety
Pytany o gadżety, które wziąłby ze sobą na bezludną wyspę, odpowiada praktycznie - rower, bo trzeba w końcu jakoś po niej się poruszać.
- I tak właśnie patrzymy na biznes. Nasze produkty powinny wywoływać nie tylko pozytywne emocje, ale muszą być przede wszystkim praktyczne i przyjazne użytkownikom - mówi.
REKLAMA
Firma home.pl powstała w Szczecinie w 1997 roku. Założyli ją: Piotr Kapcio, Krystian Stypuła i Stefan Jurczyk. W 2012 roku zmieniła ona formę prawną ze spółki jawnej na spółkę akcyjną. Obecnie jej większościowym udziałowcem jest fundusz inwestycyjny Value 4 Capital. Home.pl zatrudnia ponad 250 osób. W 2014 roku spółka sprzedała produkty za ponad 100 mln złotych.
Błażej Prośniewski
REKLAMA
REKLAMA