Polskie branże skutecznie promowane za granicą

Ponad 215 mln złotych wydało Ministerstwo Gospodarki na branżowe programy promocji polskich firm za granicą, w latach 2012-2015 .Wsparcie uzyskało 15 branż, które rozwijają się bardzo dynamicznie i rokują nadzieje na dalsze odnoszenie sukcesów na rynkach międzynarodowych.

2015-05-29, 09:41

Polskie branże skutecznie promowane za granicą
. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Program adresowany do branży kosmetycznej był bardzo zróżnicowany, podkreśla w Polskim Radiu 24 Marianna Wartecka z SPC House of Media (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Każda z branż miała przydzielonego przez ministerstwo operatora.

Jak wyjaśnia Marianna Wartecka z SPC House of Media, instytucji, która była operatorem branży kosmetycznej, łączny  budżet przeznaczony dla operatorów przekroczył 70 mln złotych, przedsiębiorcy otrzymali 145 mln.

Biznesmeni uczestniczący w programach mogli uzyskać dofinansowanie wynoszące do 75% kosztów, ponoszonych przy realizacji swoich przedsięwzięć.

Promowano konkretne branże

Wśród piętnastu promowanych branż były między innymi: meblarska, jubilerska, kosmetyczna, odzieżowa, a także   polskie specjalności żywnościowe.

REKLAMA

Wybór poprzedziły dokładne analizy, w tym zdolności do rozwijania eksportu, ponieważ nadrzędnym celem programów jest budowanie wizerunku marki polskiej gospodarki za granicą.

Ministerstwo Gospodarki opracowało szczegółowe założenia dla każdej branży, wybrano kluczowe rynki i kluczowe działania na tych rynkach. Były to: uczestnictwo w targach, szkoleniach, misjach gospodarczych i pokazach.

Szeroki wachlarz działań

Program adresowany do branży kosmetycznej był bardzo zróżnicowany, podkreśla Marianna Wartecka  z SPC House  of Media. W ciągu trzech lat zorganizowano około 30 przedsięwzięć  adresowanych do przedsiębiorców, takich jak udział w targach i organizowanie misji branżowych. Poza tym działania PR, skierowane do zagranicznych  kontrahentów i dziennikarzy, w tym misje przyjazdowe do Polski.

Zorganizowanych zostało 12 Polskich Pawilonów Narodowych na targach kosmetycznych na całym świecie. Największy z nich na tegorocznych targach w Bolonii, miał ponad 650 metrów kwadratowych.

REKLAMA

Polska kosmetyka rośnie w siłę

Polska jest od kilku lat  jest  szóstym eksporterem kosmetyków w Europie. Wzrost sprzedaży za granicę  utrzymuje się na stabilnym poziomie wynoszącym  5% rocznie.

W zakończonych w czwartek Tragach Kosmetycznych w Dubaju brało udział 25 polskich firm. Rynki bliskowschodnie  i afrykańskie są bardzo obiecujące.

Według danych EuroMonitora  za 2014 rok, rynek Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej jest wart 25, 5 mld dolarów, a według prognoz, w 2018 roku jego wartość ma przekroczyć 30 mld dolarów.

Region Afryki Subsaharyjskiej, do której również bramę stanowi Dubaj, jest w tej chwili wart około 9 mln dolarów. Rośnie  o 10% rocznie. Prognozy mówią, że w roku 2017 będzie wart 11 mld.

REKLAMA

W Ministerstwie Gospodarki trwają intensywne prace nad uruchomieniem kolejnych programów promocyjnych.

Chce z nich skorzystać między innymi branża kosmetyczna, tym bardziej, że znalazła się na liście  Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

W poprzednim programie, dofinansowanie uzyskało ponad 80 przedsiębiorstw produkujących kosmetyki.

Dariusz  Kwiatkowski

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej