Polskie branże skutecznie promowane za granicą
Ponad 215 mln złotych wydało Ministerstwo Gospodarki na branżowe programy promocji polskich firm za granicą, w latach 2012-2015 .Wsparcie uzyskało 15 branż, które rozwijają się bardzo dynamicznie i rokują nadzieje na dalsze odnoszenie sukcesów na rynkach międzynarodowych.
2015-05-29, 09:41
Posłuchaj
Każda z branż miała przydzielonego przez ministerstwo operatora.
Jak wyjaśnia Marianna Wartecka z SPC House of Media, instytucji, która była operatorem branży kosmetycznej, łączny budżet przeznaczony dla operatorów przekroczył 70 mln złotych, przedsiębiorcy otrzymali 145 mln.
Biznesmeni uczestniczący w programach mogli uzyskać dofinansowanie wynoszące do 75% kosztów, ponoszonych przy realizacji swoich przedsięwzięć.
Promowano konkretne branże
Wśród piętnastu promowanych branż były między innymi: meblarska, jubilerska, kosmetyczna, odzieżowa, a także polskie specjalności żywnościowe.
REKLAMA
Wybór poprzedziły dokładne analizy, w tym zdolności do rozwijania eksportu, ponieważ nadrzędnym celem programów jest budowanie wizerunku marki polskiej gospodarki za granicą.
Ministerstwo Gospodarki opracowało szczegółowe założenia dla każdej branży, wybrano kluczowe rynki i kluczowe działania na tych rynkach. Były to: uczestnictwo w targach, szkoleniach, misjach gospodarczych i pokazach.
Szeroki wachlarz działań
Program adresowany do branży kosmetycznej był bardzo zróżnicowany, podkreśla Marianna Wartecka z SPC House of Media. W ciągu trzech lat zorganizowano około 30 przedsięwzięć adresowanych do przedsiębiorców, takich jak udział w targach i organizowanie misji branżowych. Poza tym działania PR, skierowane do zagranicznych kontrahentów i dziennikarzy, w tym misje przyjazdowe do Polski.
Zorganizowanych zostało 12 Polskich Pawilonów Narodowych na targach kosmetycznych na całym świecie. Największy z nich na tegorocznych targach w Bolonii, miał ponad 650 metrów kwadratowych.
REKLAMA
Polska kosmetyka rośnie w siłę
Polska jest od kilku lat jest szóstym eksporterem kosmetyków w Europie. Wzrost sprzedaży za granicę utrzymuje się na stabilnym poziomie wynoszącym 5% rocznie.
W zakończonych w czwartek Tragach Kosmetycznych w Dubaju brało udział 25 polskich firm. Rynki bliskowschodnie i afrykańskie są bardzo obiecujące.
Według danych EuroMonitora za 2014 rok, rynek Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej jest wart 25, 5 mld dolarów, a według prognoz, w 2018 roku jego wartość ma przekroczyć 30 mld dolarów.
Region Afryki Subsaharyjskiej, do której również bramę stanowi Dubaj, jest w tej chwili wart około 9 mln dolarów. Rośnie o 10% rocznie. Prognozy mówią, że w roku 2017 będzie wart 11 mld.
REKLAMA
W Ministerstwie Gospodarki trwają intensywne prace nad uruchomieniem kolejnych programów promocyjnych.
Chce z nich skorzystać między innymi branża kosmetyczna, tym bardziej, że znalazła się na liście Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.
W poprzednim programie, dofinansowanie uzyskało ponad 80 przedsiębiorstw produkujących kosmetyki.
Dariusz Kwiatkowski
REKLAMA
REKLAMA