System bezpiecznego cumowania, opracowany przez polskich naukowców, ma trafić do europejskich portów

System dostarczający dokładnych danych o położeniu i prędkości cumującego statku trafi do europejskich portów. Technologia została opracowana przez naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie.

2015-06-23, 17:25

System bezpiecznego cumowania, opracowany przez polskich naukowców, ma trafić do europejskich portów
Nowy system bezpiecznego cumowania podbija porty Europy. Foto: Pixabay.com

System Pilotowo-Dokujący PNDS (Pilot Navigation and Docking System) pozwala w czasie rzeczywistym precyzyjnie określić odległość oraz kąt burty statku względem nabrzeża, a także jego prędkość - poinformowała we wtorek rzeczniczka Akademii Morskiej w Szczecinie Bogna Bartkiewicz.

2 cm dokładności

- System wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia pomiarowe na nabrzeżu i bezprzewodowo przesyła te dane np. pilotowi, który jest na cumującej jednostce. Przewaga PNDS nad innymi rozwiązaniami polega na tym, że system podaje informacje ze stałą dokładnością, która wynosi do dwóch centymetrów - tłumaczy Bartkiewicz.

Bartkiewicz dodaje, że inne rozwiązania podają często dane ze zmieniającą się dokładnością, co może być niebezpieczne podczas przybijania do nabrzeża.

System ma poprawić bezpieczeństwo w portach morskich, które obsługują coraz więcej jednostek, a także budują nowe stanowiska cumownicze dla większych statków. Zastosowanie PNDS jest szczególnie istotne podczas ostatniej fazy cumowania do nabrzeża, tutaj błąd może skutkować uszkodzeniem statku lub nabrzeża.

Pierwsze zamówienia

Kilka dni temu firma Autocomp Management podpisała z Centrum Innowacji Akademii Morskiej w Szczecinie umowę na udzielenia trzech licencji umożliwiających zastosowanie PNDS m.in. w portach morskich. Firma planuje wdrażać system w europejskich portach. PNDS był już w tym roku testowany w słoweńskim porcie Koper.

Rozwiązanie wspomagające cumowanie pierwotnie powstawało z myślą o zbiornikowcach LNG i promach morskich, ale mogą z niego korzystać wszystkie statki poruszające się w portach morskich.

W 2011 r. system zdobył złoty medal na Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik INNOVA w Brukseli.

REKLAMA

PAP, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej