Polska marka, czy istnieje i czym się charakteryzuje?

Polska jest jednym z niewielu krajów, które nie mają spójnego pomysłu na długofalowe budowanie marki i zarządzanie nią. Tymczasem jest to ważne, bo nasz kraj dopiero walczy o rozpoznawalność i wizerunek.

2015-06-30, 21:42

Polska marka, czy istnieje i czym się charakteryzuje?
Polska potrzebuje marki. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

O problemach polskiej marki, w radiowej Jedynce, mówili Paweł Tyszkiewicz, dyrektor fundacji "Marka dla Polski" oraz Krzysztof Ratnicyn, zastępca redaktora naczelnego magazynu THINK TANK /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Dlatego przedsiębiorcy, środowiska marketingowe i przedstawiciele branż kreatywnych podpisali manifest „Marka dla Polski”. Sygnatariusze dokumentu uważają , że szczególnie polskie produkty wchodzące na rynki zagraniczne mogłyby znacznie zyskać, gdyby Polska była lepiej postrzegana – mówi Paweł Tyszkiewicz, dyrektor fundacji „Marka dla Polski”.

Nie ma planu i dobrego zarządzania

Działania wokół marki Polski są rozproszone. Nie ma współpracy między prywatnymi organizacjami, przedsiębiorcami i instytucjami państwowymi. Zresztą same instytucje państwowe w bardzo różny sposób mówią o marce. Nie ma ośrodka, który jest odpowiedzialny, jak komunikować Polskę zagranicą. Wizerunek naszego  kraju jest z tego powodu dużo gorszy niż pozycja gospodarcza Polski w świecie– dodaje Paweł Tyszkiewicz. Według badania Future Brands, które publikuje wizerunek  marek krajowych na świecie, Polska zajmuje 45. Miejsce. Tymczasem nasza pozycja gospodarcza to miejsce między 22. a 24. na świecie. Widać, że mamy co najmniej dwukrotną niedowagę, jeśli chodzi o wizerunek – żartuje Paweł Tyszkiewicz.

Budowanie marki procentuje

Wiele polskich firm ma już świadomość znaczenia marki i tego że z czasem takie dojrzałe myślenie procentuje dobrą pozycją na rynku i zaufaniem klienta – mówi Krzysztof Ratnicyn, zastępca redaktora naczelnego magazynu THINK TANK. Z jednej strony mamy sytuację, kiedy polscy producenci mebli należą do największych w Europie, ale nikt nie wie, że to polskie. W związku z tym, ci przedsiębiorcy są sprowadzani do roli anonimowych podwykonawców – zauważa Ratnicyn. A przecież są tak dobrzy, że mogliby zaistnieć samodzielnie na rynku. Tak jak – z drugiej strony – firma odzieżowa LPPz takimi markami jak Reserved. Jest rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale także na sąsiednich rynkach.

Potrzeba pracy i konsekwencji w działaniu

Brakuje wizji i działań na rzecz polskiej marki i produktów opatrzonych hasłem „made In Poland” – podkreśla Krzysztof Ratnicyn. Badania wskazują, że większość polskich firm wcale nie stawia na komunikację swojego rodowodu, ale ogromną rolę odgrywa dziś reputacja i faktyczna  wartość  marki. To zaś bierze się z jakości oferowanych produktów. I tu wiele polskich marek może śmiało konkurować z zachodnimi. Wymaga to pracy i skupienia na brandingu. A także przezwyciężania stereotypów, także wśród konsumentów.

REKLAMA

Sygnatariusze manifestu zaapelowali, aby rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP włączyli się w obywatelskie inicjatywy tworzenia marki Polska. Żeby  uczynili z brandingu narodowego swój priorytet oraz zadbali o budżet i skoordynowanie wysiłków w tym kierunku. Tak jak zrobiły to inne kraje.

Przez ostatnie 25 lat Polska skutecznie budowała rynek i instytucje. Dziś czas na silny, obywatelski ruch budowania Marki Polska – napisali autorzy Manifestu.

Aleksandra Tycner

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej