Opóźnienie w spłacie
Opóźnienie występuje wtedy, kiedy nie regulujemy naszych zobowiązań w terminie – przychodzi termin zapłaty, a ta nie następuje. Są dwa rodzaje opóźnienia – wyjaśnia Grzegorz Pietraszkiewicz, radca prawny Big InfoMonitor S.A.
2014-05-12, 16:30
Posłuchaj
O różnych rodzajach opóźnienia mówił Grzegorz Pietraszkiewicz, radca prawny Big InfoMonitor S.A. (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Dodaj do playlisty
Zwykłe opóźnienie występuje wtedy, kiedy nie spłacamy w wyznaczonym terminie naszego zobowiązania, a nasz kontrahent z tego tytułu jest uprawniony do naliczania karnych odsetek. Innym rodzajem są opóźnienia kwalifikowane – nazywane też zwłoką. Występuję ona wtedy, kiedy opóźnienie jest stricte zawinione przez naszego kontrahenta. Z opóźnieniem możemy mieć do czynienia w sytuacji, kiedy następuje dostawa towaru według założeń w konkretnym terminie, a w rzeczywistości ten towar trafia do nas z np. miesięcznym opóźnieniem. W takiej sytuacji - opóźnionego zawinienia - osoba spóźniająca się może być narażona na odpowiedzialność odszkodowawczą z tego tytułu, że nasz kontrahent nie zrealizował jakiegoś przedsięwzięcia w terminie i poniósł z tego tytułu szkodę. Identycznie jest w opóźnieniach w spłacie zobowiązań.
Opóźnienia mają duży wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Około 60% firm, uważa, że opóźnienia w spłacie występują i mają one bardzo poważny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstw. W przypadku opóźnionych spłata, zdaniem przedsiębiorców, około 20% z nich nie zostanie zrealizowana. W takiej sytuacji rozpoczyna się proces windykacji i wygląda on bardzo różnie - w zależności od polityki danej firmy. Opóźnienia w spłacie mogą skutkować wpisem do jednego z czterech funkcjonujących w kraju rejestrów dłużników – przypomina Grzegorz Pietraszkiewicz, radca prawny Big InfoMonitor S.A.
Dominik Olędzki
REKLAMA