Ustawa krajobrazowa zmieni nasze otoczenie?
Jest szansa, że już niedługo reklamowy chaos zniknie z polskich ulic.
2015-08-17, 20:08
Posłuchaj
W niedzielę weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa. Daje ona samorządom nowe narzędzia do tego, aby uporządkować między innymi obecności reklam w przestrzeni publicznej i poprawić ład przestrzenny w Polsce.
Czy będą one skuteczne? To zależy od gmin - mówi Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej
- Wszystko zależy od tego, w jaki sposób, ta ustawa, będzie realizowana przez samorządy. W ich gestii jest, uchwalanie tzw. uchwał reklamowych, które przewidują, w jaki sposób, przestrzeń publiczna w miastach, czy gminach będzie wykorzystana. W związku z tym, patrząc od strony branży, jeżeli będą to robić mądrzy ludzie, znający problematykę, to wydaje mi się, że będziemy mogli rozwijać się w sposób uporządkowany, i że reklama zewnętrzna będzie przynoście, zarówno samorządom, jak i branży, pieniądze – tłumaczy.
Nowe przepisy przewidują, że kara za nielegalny baner wyniesie czterdziestokrotność opłaty reklamowej, której wysokość ustalą gminy.
Zamiast karać, należy edukować
- Uważam, że to nie jest dobra droga, ponieważ nie chodzi o wysokość kary, a o spójność przepisów. Jeżeli przepisy będą dobre, będą spójne, to przecież nikt o zdrowym rozumie nie będzie chciał niczego nielegalnego zrobić, myślę tutaj o profesjonalnych firmach. Potrzebny jest cały system docierania, tłumaczenia, wychowywania ludzi, w jaki sposób korzystać z przestrzeni publicznej, wówczas te kary będą mało istotne – dodaje.
REKLAMA
Ustawa o ochronie krajobrazu powstała w kancelarii prezydenta Bronisława Komorowskiego w 2013 roku. Prace legislacyjne w Sejmie trwały nad nią blisko 2 lata.
Błażej Prośniewski, fko
Polecane
REKLAMA