Jeszcze długa droga, aby transport kolejowy stał się konkurencyjny

Dużo się jeszcze musi zmienić, by transport kolejowy towarów mógł konkurować z transportem drogowym. To wynik wielu lat zaniedbań i braku inwestycji w istniejące już szlaki kolejowe, a także złych regulacji, które powodują, że firmom bardziej opłaca się korzystać z dróg, niż z torów.

2015-09-08, 09:30

Jeszcze długa droga, aby transport kolejowy stał się konkurencyjny
Kolej potrzebuje modernizacji. Foto: Kris Duda/CC BY 2.0/Flickr

Posłuchaj

O potrzebie modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, w Porannych Rozmaitościach radiowej Jedynki, mówi Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR. /Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Wśród przeszkód blokujących właściwe funkcjonowanie transportu kolejowego są zbyt wysokie koszty dostępu do infrastruktury. Poprawa sytuacji wymaga działań ze strony państwa uważa Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR.

- Państwo musi łożyć więcej pieniędzy na infrastrukturę, żeby nie musiała się ona utrzymywać w większości z opłat od tych przewodników, bo to będzie oznaczało, że przewiezienie towaru jest droższe, ponieważ muszą przerzucić te koszty na towar. Oczywiście, firmy narzekają również, na to, że te inwestycje szły bardzo opornie do tej pory – wyjaśnia.

- Dwa wskaźniki tego: 22 km/h, to średnia prędkość pociągu towarowego i ponad 460 minut średniego opóźnienia jednego pociągu – obrazuje.

Infrastrukturę kolejową należy modernizować


W Polsce nie ma potrzeby budowania nowych szlaków kolejowych, trzeba przede wszystkim zmodernizować te już istniejące, podkreśla Adrian Furgalski.

- To, na co my się nastawiamy na najbliższe lata, to nie jest budowanie nowych linii, tylko odbudowanie tych linii, które zapuściliśmy. Były budowane do prędkości 120 km/h, ale brak remontów doprowadził to tego, że średnio się tam jedzie na przykład 40 km/h - mówi.

- Myślę, że dla gospodarki, udrożnienie tych podstawowych ciągów towarowych, które są w tym miejscu co trzeba, ale należy poprawić ich parametry – to jedno. Natomiast bardzo często, zakłady przemysłowe likwidują, bądź już zlikwidowały bocznice kolejowe – dodaje.

Warto inwestować w kolej podobnie, jak to się dzieje w najbardziej rozwiniętych krajach unijnych. Unia stawia na rozwój kolei głównie z uwagi na zatłoczenie dróg, a także troskę o ochronę środowiska.

REKLAMA

Dominik Olędzki, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej