Polskie koleje przewożą coraz mniej towarów. Jest cała lista powodów

W 2015 roku kolej w Polsce przewiozła mniej towarów niż rok wcześniej. Malejąca tendencja zaznacza się od wielu lat, chociaż w Unii Europejskiej trwa renesans tego środka transportu.

2016-01-10, 14:20

Polskie koleje przewożą coraz mniej towarów. Jest cała lista powodów
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego polska kolej przewozi coraz mniej towarów, mówili na antenie radiowej Jedynki: Karol Trammer, redaktor naczelnym kolejowego dwumiesięcznika "Z biegiem szyn" oraz Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego. /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Unijne zalecenia mówią zresztą o przeniesieniu na tory znacznej części przewozów towarowych do 2030 roku, żeby zwiększyć konkurencyjność europejskiej gospodarki i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych.

Transport kolejowy wygrywa ekonomicznie z drogowym

─ Jeśli spełnione są odpowiednie standardy i zapewniona infrastruktura, kolej może być dużo bardziej ekonomicznym środkiem transportu niż TIR-y, mówi Karol Trammer, redaktor dwumiesięcznika "Z biegiem szyn", ekspert w sprawach kolei.

 ─ Pociąg towarowy przewożący ładunek porównywalny z ładunkiem 40-60 TIR-ów, prowadzony jest przez jednego człowieka, czyli kolej może wygrywać konkurencję z transportem drogowym – mówi specjalista.

W Polsce spada ilość towarów przewożonych koleją

─ W Polsce przewozi się koleją coraz mniej, a nie więcej, towarów - zauważa Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

REKLAMA

 ─ Jak wylicza, od stycznia do listopada 2015 r. przewieziono pociągami o 2 proc. mniej ładunku, niż rok wcześniej.

 Polska kolej ma coraz bardziej ograniczoną sieć

─ Generalnym problemem polskich kolei jest ograniczenie sieci - mówi Karol Trammer.

Jak podkreśla, Polska jest liderem w demontażu sieci kolejowej, od 1990 r. zlikwidowała jedną czwartą torów.

─ To powoduje, że przewoźnik kolejowy ma jeszcze gorszą pozycję wobec transportu drogowego, gdyż nie jest w stanie dotrzeć do wielu miejsc w naszym kraju, mówi Karol Trammer

REKLAMA

Polski pociąg towarowy ściga się z …rowerzystą

─ Istniejące linie nie są należycie utrzymywane - dodaje redaktor "Z biegiem szyn".

─ To powoduje, że na niektórych liniach pociągi towarowe zredukowały prędkość ze 120 km na godzinę do ok. 30, czyli do prędkości rowerzysty – mówi ekspert.

 ─ Do tego jeszcze dochodzi  zły stan techniczny istniejących ramp, ładowni i stacji. Przewoźnicy zrezygnowali z drobnych nadawców. Najwięcej nadal wozi się węgla – przyznaje Piotr Dziubak.

 ─ Węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz stanowiły w 2014 r. prawie 41 proc. przewożonych towarów, to o 5 proc. mniej niż w 2013 r.

REKLAMA

─ Na odbicie się od dna potrzeba kilku lat, jednak pojawia się małe światełko w tunelu - uważa Karol Trammer.

 Jak zauważa, zarządca sieci kolejowej spółka PKP PLK zaczyna mówić o potrzebach przewoźników towarowych.

Dobrym przykładem,- zdaniem eksperta, jest modernizowana właśnie linia Warszawa-Białystok.

Koleją można przewozić wszystko - w coraz powszechniejszym dziś na świecie transporcie intermodalnym wykorzystuje się kontenery, które pasują na statek, pociągi i na TIR-y.

REKLAMA

Aleksandra Tycner, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej