Na ekoinnowacjach można dobrze zarobić
Małe, średnie, a nawet największe przedsiębiorstwa mogą działać ekologicznie. To ich wkład w ochronę środowiska.
2016-01-11, 11:40
Posłuchaj
Ale również sposób na zarobienie pieniędzy. Rozwiązania ekologiczne są coraz tańsze i systematycznie skraca się czas zwrotu zainwestowanych pieniędzy.
Zarabiają wynalazcy
Bartosz Walentyn jest studentem Uniwersytetu Technologiczna- Przyrodniczego w Bydgoszczy, jest też wynalazcą.
- Jednym z moich projektów jest śmieciarko-zgazowarka pirolityczna. Ładowane do niej odpady komunalne podlegają procesowi zgazowania w drodze na wysypisko. Odpady tlą się, nie zaś palą się otwartym ogniem. Proces przebiega bez dostępu powietrza, bądź też z jego minimalnym udziałem. Dzięki temu produktem ubocznym pirolizy jest gaz generatorowy oraz koks pirolityczny. Przyczyn wygenerowany gaz służy do napędu śmieciarki – wyjaśnia wynalazca.
Ten wynalazek został nagrodzony. Rozpoczęły się również rozmowy o ewentualnym wdrożeniu jego innowacji w gospodarce.
REKLAMA
Ekologia nie jest priorytetowa
Jarosław Klonowski z Ministerstwa Gospodarki uważa, że ekologia nie jest jeszcze celem samym w sobie.
- Kwestie ekologii, ekoinnowacji, wciąż nie są głównym działaniem podejmowanym przez przedsiębiorstwa, to raczej jest skutek uboczny. Firma na przykład kupuje bardziej ekologiczne taksówki, by zużywały mniej paliwa. Dzięki temu jest bardziej konkurencyjna na rynku, a przy okazji może komunikować, to że jest bardziej ekologiczna – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.
Ważna jest wielkość
To w jaki sposób firmy będą inwestowały w ekologię zależy od ich wielkości. Jeśli przedsiębiorstwo jest duże, to ma więcej narządzi do dyspozycji m.in. może oddziaływać na swoich podwykonawców. Może narzucić normy zachowania ekologicznego. Również może dzielić się swoimi osiągnięciami, najlepszymi praktykami w zakresie ochrony środowiska.
Można również stosować zasady zielonych przetargów zamówień publicznych mówi profesor Zenon Foltynowicz z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. To też może być sposób konkurowania na rynku zapewnia gość radiowej Jedynki.
REKLAMA
Jacek Butlewski, abo
REKLAMA