Zbędne ekrany akustyczne. Będzie zawiadomienie do prokuratury
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk krytykuje budowę zbędnych ekranów akustycznych przy drogach i autostradach. Na wspólnej konferencji prasowej z ministrem środowiska zaznaczał, że od 2008 roku wiele takich ekranów wybudowano pochopnie. Minister środowiska zamierza skierować tę sprawę do prokuratury.
2016-08-02, 16:52
Posłuchaj
Szef resortu infrastruktury i budownictwa powiedział, że zwiększono niepotrzebnie koszty inwestycji drogowych, co wykazał raport Najwyższej Izby Kontroli z 2013 roku. Jak podkreślał Andrzej Adamczyk, te przedsięwzięcia i wydatki powinny być racjonalne i nie przekraczać granic zdrowego rozsądku. Tymczasem od 2007 do 2013 roku na ekrany akustyczne wydano około 5 miliardów złotych.
"Do zaniedbań przyczynił się brak interpretacji przepisów"
Jak mówił minister Adamczyk, do zaniedbań przyczynił się brak interpretacji przepisów dotyczących planowania przestrzennego. Minister podkreślał, że obecnie będzie obowiązywała zasada kierowania się racjonalnością. W jego ocenie, powinna ona uwzględniać badania wpływu hałasu z drogi na środowisko i mieszkańców, i wówczas, gdy okaże się on negatywny mogą być podjęte decyzje o budowie ekranów.
W ocenie szefów resortów: środowiska oraz infrastruktury i budownictwa, nie rozważono naturalnych metod ochrony przed hałasem, jak budowa wałów ziemnych, zakładanie pasów zieleni wzdłuż dróg czy instalowanie cichych nawierzchni lub ograniczenie prędkości pojazdów. Ministrowie zaznaczali, że również utrzymanie ekranów powoduje wysokie koszty.
Raport NIK
Na początku lipca 2014 r. NIK wskazała w raporcie o ekranach akustycznych, że ich budowa na 91-km odcinku A2 z Łodzi do Warszawy pochłonęła prawie 200 mln zł, czyli ok. 7 proc. kosztów a ówczesny resort transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie analizowały wprowadzenia tańszych rozwiązań.
"Na 91-km odcinku autostrady A2 – od węzła Stryków do węzła Konotopa – zainstalowano po obu stronach trasy 107 km ekranów akustycznych. W celu ochrony przed hałasem wybudowano też ponad 9 km wałów ziemnych. Łączny koszt budowy ekranów wyniósł prawie 200 mln zł, co stanowiło niecałe 7 proc. kosztów całej inwestycji (2 mld 986 mln zł)„ - wskazała NIK w raporcie.
"Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie analizowały możliwości wprowadzenia innych, często tańszych niż ekrany, rozwiązań technicznych i organizacyjnych, które ograniczałyby hałas" - podała Izba.
REKLAMA
IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA