Zakupy przez Świętami: na co zwrócić uwagę?

I choć Boże Narodzenie i przed świąteczne zakupy to wyjątkowy czas, to nie ochroni on nas przed nieprzemyślanymi decyzjami. Dlatego zawsze trzeba kupować z głową.

2016-12-16, 11:05

Zakupy przez Świętami: na co zwrócić uwagę?
Łatwo poddać się czarowi przedświątecznych zakupów i promocji, jednak warto mieć na uwadze domowy budżet również po świętach. Foto: pnoeric via Foter.com / CC BY-SA

Posłuchaj

O zakupach przez Świętami w audycji Pogotowie konsumenckie Polskiego Radia 24 (Błażej Prośniewski, Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Jak mówił gość audycji Pogotowie Konsumenckie, Andrzej Bućko, wiceprezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie nie możemy liczyć na dodatkowe bożonarodzeniowe uprawnienia.

- Nie możemy liczyć na dodatkowe uprawnienia, co również bardzo ważne nie tracimy żadnych uprawnień. To oznacza, że nie dostajemy prezentów, ale też nikt nie może nas naszych praw pozbawiać – podkreśla gość.

Nieudany prezent…

Niestety jednak o kupowanie z głową w trakcie przedświątecznego szaleństwa wcale tak łatwo nie jest. O czym przekonała się nasza słuchaczka. 

- Wpadłam ostatnio w szał zakupowy i kupiłam już większość prezentów dla najbliższych, ale już wiem, że jeden z nich jest nietrafiony, bo ta osoba już tego przedmiotu nie potrzebuje, bo dostała go wcześniej. Czy sklep ma obowiązek oddać mi pieniądze, bo zaproponowano mi tylko wymianę – pyta.

REKLAMA

… trudno oddać

To i tak dobrze, że sprzedawca zgodził się na wymianę - odpowiada Andrzej Bućko.

- Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru niewadliwego możliwy jest tylko, jeśli zgodzi się sprzedawca. Sprzedawca ma prawo zastrzec, że nie przyjmuje zwrotów, nie może nie przyjąć reklamacji. Sprzedawcy konkurują o klienta, chętnie zatem proponują wymianę – tłumaczy ekspert.

Prawa konsumenta w sieci

Mniejsze zmartwienie możemy mieć w przypadku zakupów on-line. W większości bowiem przypadków możemy odstąpić od umowy i zwrócić zbędną rzecz. Od tej zasady są jednak wyjątki.

- Wyjątki są wskazane w ustawie o prawach konsumenta. Wyjątkiem, na który sprzedawcy powołują się najczęściej, jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta albo służąca zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb. Produkty spersonalizowane, na przykład smartfon z wygrawerowanym imieniem i nazwiskiem, koszulka ze zdjęciem, zamówiony portret, tych rzeczy nie możemy oddać bez przyczyny. Drugą kwestią są towary zapieczętowane, których nie można zwrócić ze względów higienicznych, jest to bielizna, rajstopy, golarki. Trzecią grupą są programy komputerowe i gry, których nie możemy oddać, jeśli odpieczętowaliśmy opakowanie – wylicza rozmówca.

REKLAMA

W innych przypadkach mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Towar jednak musimy odesłać na własny koszt.

- A sprzedawca zwraca nam kwotę, którą zapłaciliśmy za rzecz i kwotę za najtańszy sposób przesłania rzeczy – dodaje.

Co z terminem dostawy?

Jednak obecnie, na niespełna 10 dni przed świętami najważniejsze jest to, aby przesyłka w ogóle do nas dotarła. Co jeśli tak się nie stanie?

- Jeśli towar się spóźni i przyjdzie po świętach zawsze zostaje tu uprawnienie, żeby odstąpić od umowy. Jednak, jeśli specjalnie zapłaciliśmy i przedsiębiorstwo zobowiązało się, by dostarczyć produkt przed świętami i to się nie wydarzyło, mamy prawo żądać zwrotu tej dopłaty – tłumaczy.

REKLAMA

Przesyłki coraz tańsze

Coraz częściej robimy zakupy w internecie, a to wpływa na rozwój usług dostawczych - zaznacza Tomasz Jaroszek, autor bloga doradca TV. A to z korzyścią dla nas wszystkich. Dzięki temu mamy większy wybór w wyborze opcji dostawy. Tradycyjnie najdroższe są usługi kurierskie - chociaż i dziś coraz więcej sklepów internetowych, oferuje darmową przesyłkę - a najważniejsza jest satysfakcja klienta.

- Im dostawa jest szybsza i ma wyższą jakość, bym większa satysfakcja klienta z zakupy internetowego - mówi profesor Mariusz Trojanowski z Uniwersytetu Warszawskiego.

Co z uszkodzoną paczką?

Warto pamiętać, że zawartość przesyłki warto sprawdzić przy kurierze - tłumaczy Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

W prawie pocztowym i przewozowym jest napisane, że w przypadku, gdy zauważymy ubytek w przesyłce po jej przyjęciu w terminie 7 dni mamy prawo zgłosić roszczenie do operatora.

REKLAMA

  - Jeżeli przesyłki nie sprawdziliśmy przy kurierze, a coś z jej zawartością się nie zgadza, wtedy pozostaje nam tydzień na rozwiązanie problemu - dodaje Magdalena Sławińska, z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Paczkomaty

Od kilku lat coraz częściej decydujemy się na odbiór naszej przesyłki w specjalnych urządzeniach do przechowywania paczek. Jest to zdecydowanie tańsza forma dostawy niż w przypadku usług kurierskich - mówi Tomasz Jaroszek.

- Mamy coraz więcej urządzeń porozrzucanych po całej Polsce, gdzie możemy sami odebrać przesyłkę. Kolejna usługa, które zrewolucjonizowała myślenie o dostarczeniu przesyłki i zminimalizowała koszt – mówi.

A wraz z rozwojem e-handlu już się pojawiają i nadal będą się pojawiać nowe formy dostawy - dodaje profesor Trojanowski.

REKLAMA

- Już dziś paczki można odebrać w różnych sklepach, punktach, kioskach. Takich rozwiązań będzie się pojawiało więcej – dodaje.

A tradycyjnie, najtańszą, bo bezpłatną formą dostawy, choć nie zawsze możliwą, jest odbiór zakupów zrobionych w internecie - bezpośrednio u sprzedawcy.

Błażej Prośniewski, Dominik Olędzki, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej