Boom na centra handlowe w Polsce nie maleje

W Polsce na koniec  2016 roku było 479 centrów handlowych, o łącznej powierzchni ponad 11 milionów metrów kwadratowych.

2017-02-28, 20:00

Boom na centra handlowe w Polsce nie maleje
Współczesne centra handlowe to nie tylko miejsca robienia zakupów, ale też - coraz powszechniej - spędzania wolnego czasu.Foto: Wikimedia Commons, Mateuszgdynia

Posłuchaj

Dlaczego w Polsce nie mija boom na centra handlowe, o tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Spośród ośmiu największych rynków handlowych, największe nasycenie nimi jest  w Poznaniu i Wrocławiu, najmniejsze - w Szczecinie. Ciągle  jednak powstają następne, a dotychczasowe są modernizowane i przebudowywane.

Polacy w centrach nie tylko kupują

Współczesne centra handlowe to nie tylko miejsca robienia zakupów, ale też - coraz powszechniej - spędzania wolnego czasu. Polacy je polubili.

─ Nasz kraj osiągnął  średni poziom europejski pod względem nasycenia centrami handlowymi w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, ale ma ich nadal mniej niż na Zachodzie Europy - mówi Jan Zombirt, analityk rynku w firmie JLL.

Europa Zachodnia bogatsza w centra i ulice handlowe

I wyjaśnia, że w Europie Zachodniej istnieje bardzo rozwinięty segment ulic handlowych, stąd tej powierzchni jest jeszcze więcej niż mogłoby się wydawać. Większa jest też tam siła nabywcza konsumentów.

W Polsce są jeszcze miejsca na nowe centra handlowe. Szczególnie na przemysłowe i z odzieżą

─ Ale są w Polsce jeszcze miejsca, gdzie te centra można budować, mówi gość Ekspressu gospodarczego.

Sklepy, na które jest jeszcze miejsce, to nie te z żywnością - mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

 ─ I dotyczy to centrów oferujących artykuły przemysłowe i z odzieżą, mówi gość Polskiego Radia.
Sklepy spożywcze się konsolidują

Jeśli chodzi o żywność, to obserwujemy raczej konsolidację rynku - zauważa Jan Zombirt.

I wyjaśnia, że dzieje się tak, gdyż niektóre sieci, jak Alma, mają problemy finansowe, niektóre wycofują się z Polski, jak Real.

─ Sklepy dyskontowe, oferujące coraz wyższej jakości produkty, konkurują coraz bardziej skutecznie z hipermarketami, zmieniają się też nawyki konsumenckie, co wykorzystują takie sieci jak Biedronka, Lidl czy Żabka, mówi Jan Zombirt.

Centra handlowe to nie tylko handel i usługi
Na razie ruch jest w jedną stronę, to znaczy centra się otwierają. Tylko w drugiej połowie 2016 roku przybyło ich 13 - dodaje Renata Juszkiewicz.

Jak wyjaśnia, centra handlowe mają to do siebie, że są komplementarne w stosunku do wolno stojących obiektów handlowych – mają bardzo szeroką ofertę handlową i usługową.

─ Do tego dochodzi oferta rozrywkowa – np. kina – dodaje gość Polskiego Radia.

Centra są coraz…ładniejsze

─ Poza tym deweloperzy coraz większą wagę przywiązują do estetyki tych obiektów  - mówi Jan Zombirt.

─ Stąd zwracają uwagę, jak dany obiekt funkcjonuje w przestrzeni miejskiej, dlatego obok galerii powstają place, mała architektura, w Gdańsku obok galerii będzie muzeum, węzeł transportowy, daje przykłady gość Polskiego Radia.

Dziś galerie  mają większe ambicje niż być tylko świątyniami handlu, oderwanymi czy wręcz kłócącymi się z otaczającą przestrzenią miejską. Mają ją dopełniać i z  nią współgrać.

Problem w tym, że często nie mają  czym, bo ta miejska przestrzeń została już wcześniej architektonicznie zmasakrowana.
Aleksandra Michałek – Tycner, jk

Polecane

Wróć do strony głównej