PLL LOT uruchamiają najdłuższe połączenie w swojej historii

13 godzin i 10 minut – tyle trwa lot do Rio de Janeiro. Polskie Linie Lotnicze Lot właśnie otwierają najdłuższe połączenie w swojej historii.

2017-11-02, 11:48

PLL LOT uruchamiają najdłuższe połączenie w swojej historii
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Cardinal arrows/Shutterstock.com

Pasażerowie liczącą prawie 11 tys. km trasę z Warszawy do Rio de Janeiro będą pokonywać na pokładzie samolotu Boeing 787 Dreamliner LOT-u.

Nowe kierunki czarterowe

Oprócz tego w sezonie zimowym 2017/2018, czyli od końca października br. do końca marca przyszłego roku LOT zabierze turystów z Polski także do Panamy, Meksyku, na Kubę, do Wietnamu i Tajlandii.

"Nowa oferta rejsów czarterowych to wynik umowy, którą LOT podpisał z touroperatorem Rainbow. W ramach tej współpracy polski przewoźnik udostępnia samolot wraz z załogą do obsługi wybranych kierunków turystycznych" - czytamy w komunikacie spółki.

Ponad 50 rejsów czarterowych miesięcznie

Połączenia do Rio de Janeiro w Brazylii będą trwały od 2 listopada do 19 marca co 10-11 dni, do Panamy – od 25 grudnia do 17 marca co 10-11 dni, do Bangkoku w Tajlandii – od 4 listopada do 24 marca co siedem dni, do Ho Chi Minh w Wietnamie – od 5 listopada do 22 marca co 10-11 dni, do Cancun w Meksyku - od 3 listopada do 23 marca co siedem dni; dodatkowo od 31 października do 20 marca co 14 dni i do Varadero na Kubie – od 1 listopada do 21 marca co siedem dni; dodatkowo od 9 listopada do 15 marca co 10-11 dni.

Wszystkie zaplanowane operacje czarterowe w rozkładzie zimowym 2017/2018 do Rio de Janeiro, Panamy, Cancun, Varadero, Bangkoku i Ho Chi Minh będą wykonywane samolotem Boeing 787 Dreamliner.

W ramach rozkładu zimowego 2017/2018 LOT będzie wykonywał ponad 50 rejsów czarterowych miesięcznie. Obecna umowa z Rainbow obowiązuje do końca marca 2018 r. Potem przeznaczony do operacji czarterowych Boeing 787 wróci do regularnej siatki połączeń LOT-u.

Rekordowe miesiące wakacyjne

Na początku września prezes PLL LOT Rafał Milczarski mówił, że firma w ciągu siedmiu miesięcy br. zarobiła ponad 150 mln zł z działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów. To o 63 mln zł więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Prezes liczy, że na koniec roku będzie to nawet ponad 300 mln zł.

- W 2017 r. zamierzamy również zwiększyć kwotę wygenerowanej gotówki i osiągnięty wynik netto – zapowiadał wówczas szef LOT-u.

Za 2016 rok LOT uzyskał 303 mln zł wyniku netto. Lipiec był w tym roku najlepszym miesiącem, jeśli chodzi o wyniki finansowe. Jak mówi Milczarski, "równie obiecujące są też dotychczasowe dane sierpniowe, czyli ze szczytu sezonu letniego".

REKLAMA

Ekspert: przykład udanej restrukturyzacji

PLL LOT to jeden z ciekawszych przykładów udanej restrukturyzacji firm narodowych, mówił Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Maciej Stańczuk z Konfederacji Lewiatan.

- To, co się np. nie udało Węgrom, którzy nie zdecydowali się ratować swojego narodowego przewoźnika, Malevu, który zbankrutował. LOT był w bardzo podobnej sytuacji, ale dzięki determinacji kolejnych rządów i teraz udanej restrukturyzacji wyraźnie złapał drugi oddech - mówił ekspert.

Ambitna strategia firmy

Strategia firmy zakłada wzrost udziału w polskim rynku w 2020 r. do co najmniej 25 proc. z 22 proc. obecnie. Przewoźnik chce wtedy przewozić ponad 10 mln pasażerów rocznie, co oznaczałoby prawie dwukrotny wzrost w ciągu czterech lat. Plan zakłada pozyskiwanie nowych samolotów, np. zwiększenie liczby Boeingów 787 Dreamliner z ośmiu obecnie do 16 w 2020 r. W przyszłym roku LOT pozyska trzy nowe większe dreamlinery 787-9 z 294 fotelami na pokładzie.

LOT od początku 2016 r. uruchomił 41 połączeń - wśród nich nowe kierunki dalekodystansowe, jak Los Angeles, Tokio i Seul.

Od stycznia do końca lipca br. LOT w sumie przewiózł na pokładach swoich samolotów 3,7 mln pasażerów. To o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.

Pasażerów będzie przybywać?

LOT jest gotowy, aby stać się głównym operatorem Centralnego Portu Komunikacyjnego, mówił w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Rafał Milczarski.

Według prezesa PLL LOT, narodowy przewoźnik z roku na rok będzie obsługiwał coraz więcej pasażerów i nowe lotnisko w Stanisławowie nie będzie świecić pustkami. CPK ma rocznie obsługiwać 50 milionów osób, LOT w zeszłym roku miał 1/10 tego, czyli nieco ponad 5,5 miliona.

REKLAMA

- W tym roku obsłużymy już 6,8 mln pasażerów. W przyszłym roku mam nadzieję, że osiągniemy może nawet 9 mln pasażerów. Realizujemy więc istotny wzrost. Wiadomo, że ta wielkość początkowa 50 mln pasażerów jest właściwa i umożliwia zbudowanie efektywnego, dobrze skomunikowanego wewnętrznie i zewnętrznie portu lotniczego – mówił Rafał Milczarski.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w gminie Baranów, 40 kilometrów od Warszawy. Koszt jego budowy jest szacowany na  30 -35 mld zł. Pierwszy samolot z CPK ma odlecieć za 10 lat.

IAR/PAP/NRG, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej