Program Polska Wschodnia: rozdysponowano 70 proc. budżetu

Na koniec 2017 roku rozdysponowano 70 proc. budżetu Programu Polska Wschodnia - powiedział we wtorek dziennikarzom wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. Dodał, że do tej pory podpisano 564 umowy o dofinansowanie ze środków programu, o łącznej wartości 8,09 mld zł.

2018-01-09, 13:34

Program Polska Wschodnia: rozdysponowano 70 proc. budżetu
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com

Program Polska Wschodnia rozpoczyna rok 2018 z pozycji lidera - wskazał. Wyjaśnił, że na półmetku unijnej perspektywy finansowej 2014-2020 zawarto umowy na 70 proc. budżetu programu.

- To wynik przekraczający zakładany plan na poziomie 50 proc. - powiedział Hamryszczak.

564 umowy o dofinansowanie ze środków programu

Dotąd, jak zauważył wiceszef resortu rozwoju, podpisano 564 umowy o dofinansowanie ze środków programu. - Ich łączna wartość to 8,09 mld zł, z czego 5,64 mld zł stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - wyliczył. Jak zaznaczył, w większości zakontraktowanych projektów zakończono przetargi na wybór wykonawców, "a więc w konsekwencji pieniądze Programu Polska Wschodnia pracują już w gospodarce i także w pośredni sposób stymulują rozwój przedsiębiorczości".

Odnosząc się do tego, jak te wyniki przełożą się na rozwój makroregionu Polski Wschodniej, wskazał na korzyści dla mieszkańców wschodnich województw. - To oni najwyraźniej odczują efekty prowadzonych inwestycji - zarówno w ekologiczny transport miejski, jak i drogowych, kolejowych. A także niezwykle ważnych inwestycji w poprawę konkurencyjności oraz innowacyjności przedsiębiorstw działających na terenie makroregionu - powiedział Hamryszczak.

Zaznaczył, że makroregion "krok po kroku" staje się coraz bardziej spójny, dostępny transportowo. - Zatem przybliżają się rynki zbytu dla przedsiębiorców, ale także rynki pracy dla mieszkańców. Makroregion staje się atrakcyjniejszy do prowadzenia biznesu - zarówno biznesu, który jest bądź może być realizowany przez miejscowych przedsiębiorców, jak i zewnętrznych inwestorów - wskazał.

Najwięcej środków na wsparcie inwestycji transportowych

Jak zaznaczył Hamryszczak, największy budżet w programie zaplanowano na wsparcie inwestycji transportowych. - W osi II programu - Nowoczesna Infrastruktura Transportowa przeznaczono na ten cel 916 mln euro. Zakontraktowano już 92 proc. budżetu inwestycji w infrastrukturę drogową (1,85 mld zł) i 98 proc. budżetu na ekologiczny transport miejski (1,59 mld zł) - powiedział.

Dodał, że jest też zakontraktowane 28 proc. alokacji tzw. osi I finansującej "kompleksowe działania wspierające rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości w makroregionie".

- Mocno stawiamy na infrastrukturę kolejow - powiedział. Dodał, że "na wielu inwestycjach, które zostały zakontraktowane w ramach Programu Polska Wschodnia, w infrastrukturze kolejowej mamy przyspieszenie w okolicy jednego roku".

35 km buspasów i 55 km dróg dla rowerzystów

Hamryszczak zapowiedział, że w 2018 roku, zgodnie z planem, zakończy się realizacja co najmniej 14 z 28 inwestycji drogowych, które zostały wybrane w ramach konkursów. W tym kontekście wiceminister zwrócił uwagę m.in. na przebudowę drogi wojewódzkiej 764 w aglomeracji Kielc. - Ona nam uzupełni ważny ciąg drogowy łączący województwo świętokrzyskie z podkarpackim - podkreślił. Dodał, że dzięki inwestycjom w zrównoważoną mobilność miejską zostanie zakupionych ok. 300 jednostek taboru pasażerskiego. - Powstanie także 35 km buspasów, a także 55 km dróg dla rowerzystów - wyjaśnił. Dodał, że rządowa dotacja przyczyni się m.in. do tego, by w Białymstoku powstało nowoczesne centrum przesiadkowe, w Lublinie władze miasta zainwestują w dalszy rozwój sieci trolejbusowej. - Miasto przewiduje również dzięki środkom Programu Polska Wschodnia wdrożenie systemu biletu elektronicznego w komunikacji aglomeracyjnej - zapowiedział.

- W Kielcach na szczególną uwagę zasługuje plan stworzenia na bazie zrewitalizowanego dworca PKS profesjonalnego centrum komunikacyjnego, które będzie pełnić rolę integrującą sieci komunikacyjnej regionu z kielecką komunikacją miejską - wskazał.

Jak zaznaczył Hamryszczak, dotąd środki publiczne były traktowane jako "oczywiste źródło finansowania inwestycji rozwojowych". - W dłuższej perspektywie zależy nam na tym, by samorządy finansowały potrzeby rozwojowe z jak najwyższych wpływów podatkowych: z PIT z CIT, dlatego tak ważna jest ich rola w tworzeniu jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej - powiedział.

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej