Polska ma być elektromobilna, ale starsze auta spalinowe nie prędko znikną z polskich dróg. Może ich nawet szybko przybywać
Mamy już przyjętą przez sejm ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale w Polsce do tej prawdziwej elektromobilności jeszcze droga daleka. Nowe przepisy powinny ją jednak znacznie skrócić.
2018-01-12, 10:44
Eksperci związani z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR, ABB, Panek Car Sharing i Toyotą zgłosili swoje uwagi związane z elektromobilnością, a podstawą był raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „Elektromobilność – dobre praktyki”.
Zaleją nas używane Diesle?
Zwrócili m.in. uwagę, że auta spalinowe szybko nie znikną z polskich dróg, a do tego polski rynek może wkrótce zalać nowa fala używanych samochodów z silnikami Diesla. Prywatny import takich pojazdów będzie się odbywał zwłaszcza z państw, w których nakładane są na kierowców kolejne proekologiczne ograniczenia.
Szacuje się, że do Polski w krótkim czasie może trafić nawet milion używanych aut z silnikami wysokoprężnymi.
"Można być niemal pewnym, że z części z tych aut znikną filtry DPF i FAP co spowoduje, że będą one emitować najbardziej dla zdrowia groźne pyły zawieszone PM" – uważają autorzy raportu. Ich zdaniem, jeśli auta będą pozbawione filtrów (co – dodajmy – bywa w Polsce dość częstą praktyką), emisja szkodliwych substancji PM wzrośnie jeszcze bardziej.
REKLAMA
Hybrydy niedocenione
Zwrócono również uwagę na niedocenienie samochodów hybrydowych (HEV) w planach rządu dotyczących ograniczenia niskiej emisji w miastach. W raporcie samochody hybrydowe nazwano „brakującym ogniwem” w nowoczesnym transporcie miejskim, które mają one wiele zalet, a podstawową jest ograniczenie spalania w warunkach miejskich.
Nie zostały one jednak, zauważają autorzy raportu, uwzględnione w pracach nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Twórcy raportu powoływali się na dane, z których wynika, że auta te mogły by zastąpić przy niewielkim wsparciu ze strony rządu część aut z silnikami Diesla.
Budowa sieci ładowarek: potrzebne zachęty finansowe
Eksperci zwrócili również uwagę, że bardzo ważne jest odpowiednie rozplanowanie budowy sieci ładowarek do pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju rynku. Twierdzą, że sama rozbudowa infrastruktury nie zagwarantuje, że na drogach pojawią się samochody elektryczne. Do tego, zdaniem autorów raportu, potrzebne są zachęty finansowe.
biznesalert.pl, Akkal, NRG
REKLAMA
REKLAMA