UOKiK o przyczynach podwyżki cen masła
UOKiK zakończył postępowania w sprawie znacznego wzrostu cen masła na polskim rynku.
2018-03-06, 13:36
Choć - jak wskazał UOKiK - główną przyczyną podwyżki było zwiększenie popytu w krajach rozwijających się, przy jednoczesnym ograniczeniu produkcji przez największych producentów (Nowa Zelandia, Australia), to pojawiły się sygnały, że sieci handlowe mogą próbować wykorzystywać sytuację i naciskać na producentów masła, by sprzedawali je taniej.
Nie było nacisków
Urząd postanowił to sprawdzić i w październiku 2017 r. wszczął pięć postępowań wyjaśniających. Prowadzone były w sprawie działań największych sieci handlowych - Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska i Carrefour Polska.
"Analiza zebranego materiału pokazała, że sieci nie wywierały nacisków na dostawców w sprawie cen. Przeciwnie, stawki podlegały negocjacjom i w badanym okresie często się zmieniały ze względu na duże wahania w cenie mleka" – poinformował Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.
Jakość w porządku
W styczniu Urząd zbadał też jakość masła, we wszystkich poddanych kontroli próbkach. Okazało się, że masło spełniało wymagane normy.
REKLAMA
PAP, ak, NRG
REKLAMA