Handel Korea Płd. – USA: jest rewizja umowy o wolnym handlu
Korea Płd. i USA uzgodniły rewizję umowy o wolnym handlu, dzięki czemu firmy z USA będą miały szerszy dostęp do tamtejszego rynku samochodów, a azjatycki kraj zostanie częściowo wyłączony z 25-procentowych amerykańskich ceł na stal – pisze w środę agencja AP.
2018-03-28, 20:48
Już we wtorek administracja USA informowała, że po trzech miesiącach negocjacji oba kraje doszły do porozumienia co do zmiany obowiązującej od sześciu lat umowy o wolnym handlu, znanej jako KORUS i określanej przez prezydenta USA Donalda Trumpa mianem "zabójcy miejsc pracy". Wcześniej o zawarciu wstępnego porozumienia informowali przedstawiciele Seulu.
Negocjacje dotyczyły handlu i ceł na stal
Według południowokoreańskiego dziennika "Dzoson Ilbo" obie strony zakończyły główne negocjacje i oficjalnie ogłoszą rezultaty, gdy tylko dopracują ostatnie szczegóły. "Doszliśmy do wstępnego porozumienia w sprawie rewizji umowy o wolnym handlu między USA a Koreą Południową i ceł na stal" - mówił w poniedziałek południowokoreański minister handlu Kim Hjung Czong. Dodał, że pozostało "kilka technicznych kwestii", które zostaną jego zdaniem szybko rozwiązane.
Amerykanie będą mogli sprzedać do Korei Południowej więcej swoich samochodów
Seul poszedł na ustępstwa wobec Waszyngtonu w kwestii handlu samochodami, który według "Dzoson Ilbo" odpowiadał w ub.r. za 73 proc. amerykańskiego deficytu w wymianie z Koreą Południową. W nowej umowie podwojona została - do 50 tys. - liczba samochodów, jakie może sprzedać do Korei Południowej każda z amerykańskich firm motoryzacyjnych; zredukowano też bariery biurokratyczne - podaje Associated Press.
Korea zwolniona z nowych cel, ale jest limit eksportu
Korea Południowa zostanie natomiast częściowo wyłączona z wprowadzonego niedawno przez Trumpa 25-procentowego cła na importowaną do USA stal. Seul musi jednak zgodzić się na kwotę w wys. 2,68 mln ton stali rocznie, co odpowiada w przybliżeniu 70 proc. średniego importu z lat 2015-2017.
Minister Kim pozytywnie ocenił taki rezultat, zwracając uwagę, że jego kraj jest trzecim największym dostawcą stali do USA, po Kanadzie i Brazylii. Z amerykańskiego cła na ten materiał wyłączone są czasowo również niektóre inne kraje, w tym Kanada, Meksyk i państwa członkowskie UE.
Dodatkowo Seul ma się zobowiązać do zwiększenia przejrzystości swoich interwencji w wymianę walut oraz do powstrzymania się od dewaluacji wona w celu zwiększenia konkurencyjności eksportu.
Według źródeł agencji Reutera szczegóły porozumienia walutowego wciąż są tematem dyskusji między amerykańskim departamentem skarbu a południowokoreańskim ministerstwem strategii i finansów. Jeśli umowa zostanie formalnie zawarta, będzie pierwszym porozumieniem handlowym USA zawierającym tego rodzaju "walutowy dodatek" - powiedzieli tej agencji amerykańscy urzędnicy.
Deficyt USA w handlu towarowym z Koreą Południową powiększył się po zawarciu w 2012 roku pierwotnej umowy i wyniósł w ubiegłym roku prawie 23 mld USD. Duża dysproporcja widoczna była w handlu samochodami: USA sprowadziły z azjatyckiego kraju 929 tys. aut wartych 15,7 mld USD, a sprzedały mu tylko 53 tys. pojazdów o wartości 1,5 mld USD – wynika z danych departamentu handlu.
PAP, jk
REKLAMA