Najwyższa Izba Kontroli krytycznie o CEPiK-u 2.0. "Nie działa poprawnie"

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców 2.0 miała przyspieszyć procedury i przynieść korzyści dla obywateli, do tej pory jednak nie działa tak, jak należy. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. NIK zwraca uwagę na opóźnienia, rosnące koszty i problemy po uruchomieniu systemu.

2018-04-17, 10:15

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie o CEPiK-u 2.0. "Nie działa poprawnie"
Tabliczka NIK. Foto: IAR/Krystian Dobuszyński

Posłuchaj

Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski o wynikach kontroli ws. CEPiK-u 2.0
+
Dodaj do playlisty

W komunikacie Izby czytamy, że MSW rozpoczynając prace nad CEPiK-iem 2.0 nie sporządziło studium wykonalności ani kalkulacji wartości przedmiotu zamówienia i oparło się wyłącznie na ofercie sporządzonej przez Centralny Ośrodek Informatyki. W 2016 roku, po przejęciu nadzoru nad realizacją systemu minister cyfryzacji podjęła działania naprawcze, ale w ocenie NIK nie były one w pełni skuteczne.

Wyższe koszty od początkowych

Pierwotnie budowa CEPiK-u 2.0 miała kosztować 149,9 milona złotych brutto, jednak w aneksie zwiększono tę kwotę o 42,3 miliona złotych, co uzasadniono potrzebą dodatkowych prac. Zdaniem NIK, w resorcie cyrfryzacji nie dokonano jednak należytej weryfikacji zasadności zwiększenia wynagrodzenia dla COI, gdyż większość prac objętych aneksem była już wcześniej uwzględniona i powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy. Według Izby Centralny Ośrodek Informatyki nierzetelnie podchodził do kwestii zagrożeń przy budowie systemu, w tym nie uwzględnił kwestii jakości tworzonego oprogramowania.

Dużo zmian, w efekcie opóźnienia

NIK zwraca też uwagę na częste zmiany koncepcji budowy CEPiK-u w latach 2013-2016, a także na dużą rotację kadr w COI, co nie sprzyjało sprawnej realizacji przedsięwzięcia. W efekcie pojawiły się spore opóźnienia - termin udostępnienia systemu opóźnił się o dwa lata, a po uruchomieniu w listopadzie 2017 roku systemu CEPiK 2.0 w zakresie rejestracji pojazdów wystąpiły liczne utrudnienia dla obywateli i urzędów. W komunikacie czytamy także, że prace nad kolejnymi elementami systemu, które miały być uruchomione w tym roku, są niezbyt zaawansowane.

Z informacji uzyskanych ze starostw i urzędów miast na prawach powiatu wynika, że uruchomienie CEPiK-u 2.0 w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów 13 listopada 2017 roku znacząco utrudniło obsługę obywateli w zakresie rejestracji pojazdów ze względu na błędy i braki występujące w tym systemie - wydłużył się czas obsługi, części spraw nie dało się w ogóle załatwić, a niektóre urzędy nie mogły uzyskać dostępu do systemu.

REKLAMA

NIK pozytywnie ocenia natomiast udostępnienie w ramach CEPiK-u 2.0 e-usług: Sprawdź punkty karne, Historia pojazdu i Bezpieczny Autobus, z których często korzystali obywatele.

Więcej informacji o raporcie - na stronie www.nik.gov.pl.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej