Rolnicy coraz chętniej kupują traktory. Głównie używane

Przybywa traktorów na polskiej wsi. Wiele z nich jest sprowadzanych z zagranicy. Szybciej jednak niż nowych, przybywa ciągników używanych.

2018-07-02, 13:41

Rolnicy coraz chętniej kupują traktory. Głównie używane
Resort rolnictwa zapowiada w przyszłym roku zmiany w dopłatach do produkcji, walkę z wirusem ASF oraz zmiany w systemie ubezpieczeń rolniczych.Foto: HQuality/Shutterstock.com

Posłuchaj

Rolnicy coraz chętniej kupują traktory. Głównie używane (Aleksandra Tycner/naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Nadal jednak, jak podaje firma Martin and Jacob, 3 procent rolników zdecydowanych jest kupić nowe ciągniki, o mocy od 76 KM do 130 KM. Prawie jedna trzecia z nich zamierza dokonać zakupu za gotówkę. Już dziś na polskiej wsi jest około 1 miliona 800 tysięcy traktorów.

Jak mówi Tomasz Rybak, manager projektu Agritrack z firmy Martin and Jacob, rolnicy rocznie średnio kupują 8,5 tysiąca nowych ciągników, a 13 tysięcy - używanych. Średni wiek ściąganych z zagranicy używanych maszyn to 30 lat.

Od stycznia do kwietnia tego roku rynek ciągników w Polsce wzrósł w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku o ponad 7 proc.  Tomasz Rybak wskazuje, że rolnicy kupili o 13 procent więcej ciągników używanych, a sprzedaż nowych zmniejszyła się o ponad 6 procent.

Skąd wziąć pieniądze na maszyny?

Ekspert dodaje, że większości rolników nie stać jednak na zakup za gotówkę, a dopłaty unijne, które można by przeznaczyć na cel, są znacznie mniejsze niż na przykład w latach 2012-2013. W związku z tym rolnicy często sięgają po różnego rodzaju dofinansowanie zewnętrzne, w tym kredyty.

Na rynku nowych ciągników królują marki zagraniczne: włoska New Holland, japońska Kubota i amerykańska John Deere.

Jak pokazują badania, kwoty, jakie rolnicy byliby skłonni przeznaczyć na zakup ciągnika są zróżnicowane. Za nowy zapłaciliby do 100 tysięcy zł brutto.

A decydując się na zakup maszyny, rolnicy na ogół kierują się opinią innych rolników, na przykład w Internecie. Ważne są też targi, testy maszyn i pokazy polowe oraz prasa branżowa.

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej