Dobre, bo chrupkie. Dźwięk przy jedzeniu ma spore znaczenie

Z posypką czy bez, a może jeszcze lepiej chrupkie z natury? Myślimy o tym kupując kanapki, ciasta i inne smakołyki. Wybieramy tak, aby chrupały, bo jak chrupie, to sprawia wrażenie, że jest świeże - mówi Agata Marzec z Wydziału Nauk o Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

2018-07-07, 13:29

Dobre, bo chrupkie. Dźwięk przy jedzeniu ma spore znaczenie
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Dobre, bo chrupkie. Dźwięk przy jedzeniu ma spore znaczenie (Dariusz Kwiatkowski/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

- Wrażenia słuchowe są szczególnie ważne w produktach kruchych, bo one wskazują na to, czy produkt jest świeży, czy nie ma oznak zmiany wilgotności. W przypadku produktów kruchych jak herbatniki zmiana wilgotności świadczy o pogorszeniu jakości - wskazuje ekspertka.

Producenci coraz bardziej interesują się badaniami laboratoryjnymi nad chrupkością żywności poprzez ocenę emisji akustycznej.

- Firmy są zainteresowane, bo ocena sensoryczna kruchości czy chrupkości trwa długo, a tym sposobem możemy szybko ocenić chrupkość produktu - dodaje Agata Marzec.

Jak zaskoczyć klientów

Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności mówi, że warunki dzisiejszego rynku skłaniają producentów, by dbali nie tylko o walory zdrowotne żywności, ale też o jej smak, zapach i inne walory, tak, by była ona atrakcyjna dla konsumentów. Dodaje, że nic więc w tym dziwnego, że firmy przywiązują też uwagę do akustyki.

REKLAMA

A wrażenia słuchowe, odbierane w czasie chrupania ciastka lub kanapki, są badane w określonym przedziale częstotliwości. Agata Marzec mówi, że w badaniach żywności jest sprawdzana częstotliwość od 0,1 do 18 kilohertzów.

Andrzej Gantner wskazuje, że producenci coraz chętniej szukają rozwiązań nietypowych, zaskakujących dla konsumentów, takich jak na przykład lody o czarnym kolorze albo o słono-karmelowym smaku.

- To wielkie wyzwanie przed działami rozwoju firm - podkreśla.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Dariusz Kwiatkowski, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej